Thursday, 17 May 2012

KOLEKSI SESI SOAL JAWAB BERSAMA USTAZ AZHAR IDRUS part 1


Assalamualaikum wbkt..Koleksi peribadi untuk dikongsi jika sudi..


26 Soal Jawab Bersama Ustaz Azhar Idrus di Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah

ustaz azhar idrus
1. Orang laki2 takleh pakai perhiasan perempuan. rantai leher perempuan cthnya. “Allah melaknat lelaki pakai pakaian perempuan.” Sembahyang sah wlpn pakai emas. Sembahyang ditulis pahala, pakai yang salah (rantai emas tadi)ditulis dosa. Pakai sebab sayang kat GF pun ada (haram): BF: U malam2 pakai baju apa? GF: I malam2 baju kelawar. BF: I kelawar jugak.
2. Apa hukum lelaki tangkap curi gambar perempuan?- Kalau gambar tu haram dilihat, maka gambarnya haram. Kalau publish expose kat public lak gambar tu dan memalukan dia, maka haram. Yang terbaik, kena minta izin tuan punya badan.
Perumpamaan perempuan oleh UAI:
“Org puang ni sama macam Lamborgini. Beli Lamborgini, gi Subang, tukar..buh side mirror Kancil. Org tanya, “Guaner tukar side mirror buh Kancil?” “Nak bagi nampak lawo.” Takdok berlaku. Lamborgini semua molek, luar dalam semua lawa. Tak payah tukar pape dah. Orang puan macam tu gak, semua dah lawa, perfect Allah cipta.” Perempuan itu aurat, bukan semua aurat tapi kebanyakkannya aurat. Yang mana2 amik gambar puang tak pakai tudung tu, henti2kanlah.” Orang puang dia pakai baju laki pun, orang geram tengok. Tu blm pakai baju perempuan.
3. Berkat atau tak fotostat buku yang dilarang fotostat.- Fotostat dengan kebenaran adalah lebih baik. Hukumnya dibolehkan. Cari keberkatan dengan minta izin.
4. Saya kije syarikat isteri sy. Gaji 6000 sebulan. Tapi dia bagi 3K je kat saya, 3K lagi dia simpan, tak bagi penuh sebab dia takut sy kawin sorang lagi. Apa hukum?- Jawabnya, jika kita setuju, oklah. Kalau tak setuju, kerja dengan orang lain.
5. Sorang maknyah tukar jantina lelaki kepada perempuan telah bertaubat. Kena tukar balik ke?- Tak wajib buat pembedahan semula- Tanggung akibat tak dapat kahwin dsb.- Jika mudarat maka tak wajib, jika tak mudarat hanya perlu pembedahan minor, maka perlu bedah balik.- Sama macam tatoo, kalau satu tubuh penuh tatoo, nak buang balik bahayakan diri, maka tak wajib buang.
6. Pegang tafsir Quran masa haid- Boleh.
7. Solat pakai pakaian dalam je, tapi pakai kain semayang di luar. Hukum?- Kalo masa solat, nampak warna kulit belah dalam, tak sah. Kain nipis, tak sah semayang. Yang sah, nampak bayang hitam sebelah dalam. Pakai dua lapis adalah terbaik. Laki camana lak? Sama je. Nampak bayang makruh, nampak warna kulit (aurat kat dalam), batal.
8. Jika solat 5 waktu tidak cukup? Benarkah solat sunat tidak diterima?Ada tiga pendapat:- Selama mana tak cukup fardhu, maka tak diterima sebarang sunat.- hendaklah kita tunaikan solat2 fardhu biar cukup, dan sedikitkan sunat. biar 5 fardhu jgn kurang.- diterima, sebab kita dah sembahyang.Yang masyhur, tetap haram dan tidak diterima Allah solat sunatnya, jika tak cukupkan hutang solat fardhu 5 waktu.
9. Apa hukum tak bayar tol?- Apa tujuan buat tol? Kalau buat tol utk memeras rakyat, takyah bayar. Kalau tujuan utk membiayai jalanraya, jadi wajib bayar melainkan keadaan darurat. Tol yg ada skang, utk maslahat org awam takleh nak beza, maka balik kepada hukum asal yakni kena bayar.
10. Jika isteri kuar tanpa izin, malaikat akan laknat sampai dia kembali semula rumah. Isteri kuar siasat suami ada skandal ke tak cari kebenaran (kemungkinan ada perempuan). Boleh ke?- Isteri keluar rumah tanpa izin tanpa darurat memang haram. kemungkinan takleh, dia boleh yang PASTI. kalau ada masalah, report kat QADI kejahatan suami spt tak bagi nafkah.
11. Saya photographer part-time. Sy upload gambar tak brtudung. Publish utk marketing je. Hukum?- Benda yg haram, maka haram kita expose. Tidak boleh letak gambar dedah aurat. Haram magazine2 yg ada gambar2 dedah aurat. UAI: “Dengan kamera dia boleh masuk syurga jika gambar dia bawa manusia cinta kepada Islam.”
12. Jauh nak pulangkan al-Quran tempat jauh.- Mesti diwujudkan benda yg sama di tempat tu balik dengan harga yg sama (ganti dengan bank-in duit ke apa ke). Tak perlu pergi ke tempat jauh tu untuk pulangkan.
13. Suami jenis ungkit.- Tidak baik suami suka bangkit dan ungkit. bangkit boleh, tapi ketika isteri tu lalai utk keinsafan. Suami yang benar2 suami dia berani tukar nyawa dia kepada isteri dia.
UAI:”Rima tangkap bini, tok imam lawan tak ngn rima? sayang bini ke syg rima, kalau syg bini, lawan rima.” UAI: “mmg dop lawan lah. rima tolong amik..alhamdulillah. boleh bini lain.”
UAI: “Payah nak cari yg penyayang macam saya”
14. Jamak ke rumah mentua di Ganu. Umah di Putrajaya. Boleh ke jamak?- Kita boleh jamak bila musafir, Putrajaya – Tganu sebab bukan rumah kita. tak bermukim di situ.-3 hari dan kurang – musafir yg singgah. 4 hari dan ke atas – pemukim.
15. Boleh amik air wudhu’ putus2? amik kat rumah, perabis di surau.- Sunat selesaikan segera amik wudhu’. Nabi SAW pernah amik wudhu’ dua tempat.
16. Dapati suami org lain ada skandal dengan perempuan lain. So kena bgtau isteri dia ke tak yang dia skandal?UAI: jangan kabor kepada lawang, kabor kepada empunya diri. kita jumpa suami dia cakap ngn org puang. kita takleh kabor kat bini dia. kabor lah kat empunya diri. tanya dia utk tegur dan tahu perkara sebenar. jangan rosakkan rumahtangga orang.
17. Hukum doa fb.- Berdoa dlm facebook; dengan niatlah jadi hukum yg berbeza2. Tujuan insaf, dapat pahala. Tujuan nak nunjuk2, sia2 perbuatannya. Kongsi doa baik, dapat pahala.
18. Hukum dengar nyanyian perempuan bukan mahram- perempuan bernyanyi tidak boleh pada ajnabi.- suara ni ada dua hukum: suara aurat suara bukan aurat. Jika fitnah, haram.- sebaiknya, perempuan jgn nyanyi di khalayak ramai meskipun lagu2 nasyid.
19. Mengata orang dalam berceramah.- Kalau laknat, sebut nama boleh ke tak? Kalau yg Allah sudah sebut laknat itu dalam Quran. Boleh kita sebut Allah laknat. ( Spt Allah laknat org kafir )- “celakalah org yg tidak solat. celakalah org yg minum arak.” – ada dalam nas- ada nas, baru boleh kata. kalo tade nas, tak boleh kata.- nasihat; benda yg lembut kita lembut, benda keras kena keras.- jgn sebut nama kalau nak tegur dalam ceramah.
20. Hukum lelaki simpan rambut panjang:- Laki boleh rambut panjang jgn sampai nampak macam puang. org kata pompuang takleh.- Panjang, tapi masih nampak lelaki. boleh.- Biarlah ada janggut dan misai, bolehlah rambut panjang senang nak cam sebagai lelaki.- Berambut panjang tidak salah.
21. Ada 2 masjid dalam 100 meter dalam 1 mukim?- Boleh pegi mana2 masjid, tidak ada masalah.
22. Bab mandi jenazah, aurat si mati bagaimana?- Aurat mayat sama macam aurat org yg masih hidup.- Umumnya, aurat wajib tutup antara ayah dan anak – pusat sampai ke lutut. tak boleh pakai spender je depan anak. Anak yg masih kecik tak reti apa2 takpe, tak haram wlpn ayah dia bogel.- Wajib kena hormat mayat. Minimakan pemandi mayat sehingga 2 orang sebaik2nya. Aib pada mayat jika org lain nampak aurat si mati.
23. Amalan diterima ke tak, menuduh hamba Allah wat benda buruk?- amalan yg tidak diterima doa, doa org yg makan yg haram.- kutukan kita berdosa. amalan diterima selagi mana tidak buat benda2 yg menghalang doa diterima.
24. Terlepas rakaat: Tok imam tgh tahiyyat awal, dia baru mari..dia pun duduk tahiyyat. dapat ke tak rakaat? Tak dapat.
25. Bersumpah takkan kawin selain teman wanita? nazar atau sumpah?- Sumpah dikira bila kata “Demi Allah.” Cth:”Wallah, Tallah”.- Junjung Quran tak jadi apa, itu bukan sumpah.- Dia boleh kahwin dengan org lain wlpn dah bersumpah atas nama Allah tp kena bayar kafarah bersumpah, bagi makan org miskin.- Iktibar lagu maher zain, “barakallahulakuma” utk ucap tahniah org kahwin. bukan kata, “moga kekal ke anak cucu.”
26. Soalan terakhir. Bolehkah sy selalu mandi wajib walaupun tidak junub. alang2 dah mandi, baik mandi wajib.- Jwbnya: bid’ah. org tak suruh kenapa nak mandi wajib. mandi2 ni perintah Allah, takleh nak main2. mandi wajib ada sebabnya tersendiri. niat bersuci macam biasa je lah (thaharah), dapat pahala.

Wan Gerrard



------------------------------------------------------




1. Hukum pergi umrah pakai duit pinjaman PTPTN..?

-jika duit pinjaman itu memang khas utk tujuan pelajaran maka tak boleh buat umrah,gunakanlah duit itu utk pelajaran je..

Ramai pekerja yg hutang PTPTN lagi.


2. Jika solat seorang diri tp niat jd imam atau makmum sah tak solat?

-sah solat,xde masalah jika niat imam kdg2 jin islam suka jd makmum bila kita solat seorg diri..mung jgn lari pulok kalu rasa ada org kat blkg..


3. Baca Fatihah ketika imam tak habis lg membaca Fatihah,apa hukumnya?
-sunat baca lepas imam selesai baca Fatihah.


4. Bekerja di sebuah redaksi majalah utk penerbitan majalah di universiti di bahgian unit grafik,segmen yg saya buat xde gambar yg x menutup aurat tp kwn saya dr unit yg sama buat design melibatkn gambar2 wanita yg dedah aurat..adakah saya turut dpt saham dosa?

-anda turut dpt share dosa kerana t'libat..mcm org wat konsert jgk..tukang buat poster,tukang pasang lampu dan sbgainya turut dpt dosa kerana t'libat scara lgsg atau x lgsg,


5. Dgr dlm radio ada ustaz kata Nabi s.a.w pakai cincin di jari kelingking dan permatanya diterbalikkan kat bwh jari,btl ke?

-wallahua'lam..yg pasti Nabi pkai kat jari manis atau kelingking dan memakai permata akid dari yaman.


6. Sekolah saya wajibkan pelajar utk solat jemaah kat sekolah pd waktu balik,kalau saya ponteng dan solat kat rumah boleh tak?

-kenalah ikut peraturan sekolah kecuali ade hal dan masalah sperti baju kotor dan sbgainya.


7. Imam Nawawi b'kata dlm syarah sahih muslim,para ulama sepakat melarang solat dgn pkaian dan lengan baju t'gulung atau rambut terikat dan disembunyikan dlm serban..semua itu dilarang b'dasarkan kesepatan ulama,mohon ustaz jelaskan?

-baju t'lipat dan rambut terikat ini hanya makruh je,bkn haram..tak perlu susah,bkn sepakat pd perkara wajib pun.


8. Masuk wad dan bilik solat sedang dibaiki,nak solat atas katil wad sah tak?

-tak ada masalah,cuma bimbang bila solat atas katil kita blh jatuh atau byk p'gerakan je,hampar surat khabar kat lantai pun blh solat jgk..


9. Apakah hukum melakukan aqiqah utk anak lelaki sebahagian pd tahun ini dan sebahagian pd tahun dpn?

-jgn salah faham ttg aqiqah ni,aqiqah hanya skali seumur hidup..walaupun sebahagian je kita mampu,dah sah aqiqah t'sebut..


10. Ada org kata,ibu tak blh perah susu dlm botol utk diminum oleh anak kerana susu bila t'pisah dgn ibu ia tlh jd darah,betul ke?

-tak betul,tp jika betul susu dlm botol b'tukar jd darah barulah haram diminum.



11. Apa hukum isteri ambik duit suami tanpa izin utk beli beras dan brg keperluan?bila mintak suami tak bg.

-harus seorg isteri ambik duit suami jika suami tak bg nafkah,tetapi jika duit yg diambil itu utk kgunaan sendiri haram ambik.



12. Tgk mayat yg dimandi dan dikafankan diberi pkai kopiah,blh ke ustaz?

-boleh tp tak wajib,hak mayat hanya tutup auratnya dgn kain kafan.



13. Hukum pukul anak umur 2 tahun,tp xla sampai ade kesan pukul..blh tak?

-pukul utk tujuan mendidik boleh..



14. Batal wudhuk tak jika keluar keputihan ketika solat?

-batal wuduk dan solat jika keluar sesuatu dari kemaluan dpn dan belakang.



15. Majikan saya tak solat,mcm mane ngan status gaji saya?

-xde masalah,pendapatan halal..cuma majikan yg bdosa.



16. Pemimpin wanita hulur tgn utk b'salam dlm majlis,boleh tak b'salam nk rai kan dia..b'dosa tak?

-Nabi s.a.w tak pernah b'salam dgn wanita,ikutlah sunnah Nabi baru kita selamat..Nabi hanya berbai'ah utk raikan wanita..mana besar pangkat pemimpin wanita tu ngan Nabi?



17. Hukum korek lubang hidung kawan ketika bulan puasa,batal tak puasa kwn saya?

-mu tak dok keje sgt doh!tak batal,mu korek dan jolok la sampai siku pun,tak batal jugok..kalu diri sendiri yg buat dan sampai had batin br batal.



18. Saya baru kahwin,walaupun saya bkn pelajar pondok tp saya nk isteri saya b'niqab..tetapi mak mertua saya marah dia kata kat isteri saya jgn blk rumahnya kalau b'niqab..mcm mane ni ustaz?

-jgn paksa dlm pmakaiaan niqab,kne p'lahan-lahan jgn t'lalu mengejut..ibu mertua anda mungkin jahil dlm agama..



19. Batal wuduk tak pegang kemaluan binatang?

-mu takdok keje sgt doh ke nk pegang kemaluan binatang!mgkin doktor haiwan kot..pegang kemaluan binatang tak m'batalkan wuduk..peganglah seminggu pun.



20. Ade ustaz lain kata tahlil tak sampai pd si mati,btl ke?

-jgn b'balah dlm menda khilaf,ada pendapat yg muktabar yg kata sampai pahala yg disedekahkan oleh org hidup.."bila mati seorg anak Adam maka t'putuslah amalannya" pahala yg disedekahkah tetap sampai kpd org yg telah mninggal dunia.




21. Batal tak puasa org yg jalani rawatan hemodialisis?

-tak batal puasa,yg batal jika ia melibatkan rongga badan..




22. Syirik tak jika gunakan khidmat bidan utk naikkan seri pengantin?

-ada yg syirik dan ada yg tak syirik,jika ia melibat susuk atau perkara yg b'tentangan dgn syarak maka haram dan syirik p'buatan..tp kalau setakat b'hias dan solekan yg tak b'lebihan tak la jd syirik..nak jd pengantin yg berseri kena la jaga akhlak,yg tak cantik pun nampak cantik jika molek akhlaknya.




----------------------------------------


















4 comments:

  1. cmne nk tny soalan. Sy ada bbrpa kmusykilan . Hrp mbntu

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum ..boleh sy tanya soalan ... harap sudi bg jawapan

    ReplyDelete