Sunday, 7 August 2011

KOLEKSI ISTIMEWA MASAKAN NEGERI SEMBILAN

umangaii..apo ko podeh bona gulai kau ni..apo.. abih ko sekilo lado kau masukkan tadi..?


Syukur yang tidak terhingga dihati mama kerana perkahwinan yang dibina hampir 15 tahun (2011) sehingga  kini masih bahagia dan harmoni.  Tipulah jika kata kami tak bergaduh,  tak bertegur sapa..biasalah..bak kata arwah P Ramlee, "sedangkan lidah lagi tergigit..apa pula suami isteri.."

Mukadimah makk..aiii,  orang negeri kata umangaii..., macam nak intro Semanis Kurma..hak hak hak.., sekadar nak beritahu korang suami mama orang Negeri Sembilan..jadi Gulai Lemak Cili Api @ Gulai Kuning @ Masak Serai@ Gulai ni memang sinonim dengan dapur mama,  paling tidak dalam seminggu pasti ada sekali gulai lemak cili api @ gulai kuning.  Masa baru baru kahwin dulu excited,  hari hari nak mengulai,  dah tua tua ni kenalah kurangkan sedikit.  Maklumlah badan dan subur,  kalau disulam santan hari hari takut tak terbawak kolestrol dalam badan.

Sudah namanya Gulai Lemak Cili Api,  tentulah kena pakai cili api, paling best cili api kampung.  Kalau guna cili akar..memang kelakar rasa dia...lepastu kena masak pedas pedas dan kasi warna kuning kuning,  jangan kau pandai pandai nak tambah warna yer dik non,  kena pakai kunyit hidup barulah bangkit rasanya yang sebenar..nyum nyum nyum
dua bahan yang kena ada untuk buat gulai Negeri Sembilan ni

Di bawah ni mama senaraikan koleksi masakan Negeri Sembilan yang mama tahu,  insyaallah mama cuba beri resepi yang dah biasa mama masak untuk dikongsi dengan korang yerr...jika belum ada resepi...sabar sabar yerr..insyaallah

KOLEKSI ISTIMEWA MASAKAN NEGERI SEMBILAN


1. Gulai Ayam Dengan Nangka

Bahan

Ayam                     1/2 ekor
Cili Api                  Segenggam @ dikurangkan pada yang tak tahan pedas
Kunyit Hidup         2 inci..sebesar ibu jari
Asam Keping         1 keping
Nangka Muda       1 pkt direbus hingga empuk
Serai                      2 batang
Kelapa                   1 biji  (perah untuk 1 cawan pati dan 3 cawan cair) 

Cara
  1. Potong Ayam ikut suka.  
  2. Blander cili dengan kunyit,  gaul dengan ayam, kecutkan atas api hingga daging ayam kecut atau kering airnya.  Masukkan garam sekali.
  3. Masuk santan cair dan asam keping,  kacau hingga mengelegak,  baru dimasukkan nangka.  Tunggu hingga kuah mengelegak, masuk serai dan santan pati tadi.  Tunggu hingga pecah minyak, dah siap.  Oh yer,  jangan tinggal tinggalkan gulai ni atas api..bukan apa takut santannya pecah dan melimpah,  habis dapur kita nanti



2. Gulai Ayam Dengan Rebung

Cara

Sama sahaja dengan cara memasak ayam dengan nangka,  cuma kena tukar nangka dengan rebung dalam secawan.  Pastikan rebung tu kita rebus dahulu yaa..Lagi satu serai tak payah letak.




3. Gulai Ayam Dengan Nenas

Cara

Sama dengan Gulai Ayam dengan Nangka,  cuma tukar dengan nenas.  Dimasukkan ketika gulai telah mengelegak,  masuk pati santan,  tunggu hingga pecah minyak.  Asam tak payah masuk sebab nenas tu dah masam




4. Gulai Ayam dengan Kentang @ Masak Serai

Cara

Disebabkan dah nama dia Gulai Ayam dengan...jadi caranya lebih kurang sama,  beza cuma partner dia kita ubah ubah sikit.  Refer resepi kat atas yerr..




5. Gulai Daging Salai dengan Bacang

Bahan

Daging Salai                  1/2 kg  
Bacang Muda                1 biji  (dicincang atau dipotong potong ikut selera)
Cili Padi                         1 genggam kisar
Kunyit Hidup                  3 cm kisar
Kelapa                           1 biji @ lebih..ikut selera kita nak pekat ker nak cair ker

Cara
  1. Rebus daging dengan kunyit hidup hingga dagingnya empuk.
  2. Masuk santan dan cili padi kisar,  tunggu hingga mengelegak dan pecah minyak.
  3. Baru masukkan bacang tadi,  tunggu kuah mengelegak dan bacang kelihatan dah masak..tutup api..siap



6. Gulai Daging Salai dengan Cepu
inilah buah cepu..belah kuala pilah memang banyak buah ni...buah ni selalunya bermusim.  Kalau nak gulai guna yang hijau tu,  buah berwarna oren..dah masak..tersangatlah manis..
Sorry yer sayang,  takda gambar contoh lauk nak tunjuk,  kalau tiba musimnya nanti akan mama cuba usahakan.  Oh yer resepi sama dengan Daging Salai dengan Bacang,  kita tukar partner jerr..

Opss..buah ni kena belah dua dulu,  keluarkan biji dia baru boleh masuk dalam gulai.  Cara mudah,  kita ramas kelapa dahulu untuk ambil santannya,  hampas tadi kita ramas ramas dengan buah cepu yang di belah dua...insyaallah bijinya senang nak diasingkan dan tangan kita tak bergetah.




7. Gulai Daging Salai dengan Pucuk Ubi dan Terung Telunjuk

Bahan

Daging Salai             1/2 kg
Cili Api                     segenggam kisar
Kunyit Hidup            3 cm kisar
Asam Keping            1 keping
Serai                         2 batang
Kelapa                      1 1/2 biji
Pucuk Ubi                seikat..ambil pucuk dia jer
Terung Telunjuk      seikat

Cara
  1. Kecutkan daging dengan kunyit,  letak sedikit air..tunggu hingga empuk.
  2. Masuk asam, santan, cili dan serai,  tunggu hingga mengelegak.  
  3. Masuk garam, pucuk ubi dan terung telunjuk.
  4. Masak hingga santan pecah minyak..siap




8. Daging Salai Masak Serai dengan Kentang

Bahan

Daging salai                      1/2 kg
Cili Api                             segenggam di kisar
Kunyit Hidup                     3 cm di kisar
Asam Keping                    1 keping
Serai                                  2 batang
Kentang                            3 biji
Kelapa                              1 biji @ lebih

Cara
  1. Kecutkan seperti biasa.
  2. Diikuti dengan cili, santan , asam dan serai.
  3. Masuk santan dan kentang.  tunggu hingga kentang empuk dan kuah pecah minyak.





9. Kari Kambing dengan Rebung

Bahan

Daging Kambing                   1/2 kg
Kari Daging                           1 senduk nasi
Cili Kisar                                1 senduk nasi
Bawang Besar                         1 biji kisar
Bawang Putih                         3 ulas kisar
Halia                                       2 cm
Daun Kari                               2 tangkai
Penumis                                  50 sen....jangan habiskan
Rebung                                   1 cawan direbus hingga hilang masam. Lagi bagus guna rebung segar
Kelapa                                   1/2 biji ..ambil santan dalam sekali perah jer.  kalau mama tak pakai pun
Asam Keping                         1 keping

Cara

  1. Kisar bawang, bawang putih dan halia.  Campurkan dengan kari dan cili. 
  2. Panaskan minyak,  masuk penumis.. dan daun kari, tunggu hingga wangi,  masukkan kari tadi...tumis sampai garing.  
  3. Masuk daging kambing (mama guna daging kambing jenis lamb,  bau dia tak sekuat daging kambing tempatan)...tunggu hingga kering airnya,  tambah lagi air untuk menunggu daging itu empuk. Masa ni bolehlah dimasukkan rebung tu sekali.
  4. Masuk asam dan santan. Tunggu hingga kuah pekat dan pecah minyak.
  5. Jangan lupa letak garam tau..kang tawar meleseh pulak..
Kalau nak hilangkan hanyir daging kambing,  basuh dengan daun pisang dengan pelepahnya sekali diramas ramas dalam daging semasa mencucinya.  Kita juga boleh guna tepung gandum atau daun kari.  Kalau mama,  mama confident rebus dahulu dengan halia sampai daging dia empuk,  pastu rasa..kalau okey..carry onlaa...kalau berbau hamis..mama cuci sekejap dan masak seperti biasa..




10. Ikan Salai dengan Cepu

Cara sama jer dengan cara memasak Daging Salai tadi,  bezanya ikan salai pulak..





11. Ikan Salai dengan Pucuk Ubi
kita tukar partner dengan pucuk ubi pulak

Lihat pesanan di nombor 10.




12. Ikan Salai dengan Bacang
guna bacang muda yang dicincang sebagai sayur asamnya..

Lihat pesanan di nombor 10.





13. Gulai Sembilang Salai
sebenarnya masakan Negeri ini hanya tukar tukar jer rencah dia..caranya tetap sama


14. Ikan Lemak Cili Api dengan Gelugur
pastikan pucuk gelugur tu kita hiris halus,  lauk dah masak baru masukkan., tak payah guna asam lagi


15. Ikan Lemak Cili Api dengan Rebung
kalau guna rebung kampung...lagi sedap,  tetapi guna rebung beli pastikan basuh bersih dan
direbus dahulu untuk menghilangkan bau hancing dia..


16. Gulai Udang dengan Cepu
takda gambar
resepi sama macam Gulai Udang di bawah....tapi tak payah masuk serai dan asam



17. Gulai Udang dengan Kacang Panjang @ Buncis

Bahan

Udang Besar                      1/2 kg
Cili Api                               segenggam
Kunyit Hidup                     3 cm 
Kacang Buncis                  secekak atau lebih
Serai                                  3 batang
Asam Keping                     1 keping
Kelapa                               1 biji  (kalau nak pekat kurangkan air...terpulang)


Cara

  1. Kisar dulu cili api dengan kunyit hingga halus
  2. Masuk dalam periuk diikuti dengan udang tadi,  kecutkan sekejap
  3. Masuk santan, serai, garam dan asam,  tunggu hingga mengelegak
  4. Masuk kacang yang telah siap dipotong...tunggu hingga kacang buncis masak..siap






18.  Rendang Daging dengan Daun Puding

yang berdaun gelap tulah puding namanya...mesti masuk dalam rendang daging dan ayam

Bahan

Daging                       1kg
Cili Api                       2 genggam*
Kunyit Hidup              6 cm*
Serai                            6 batang *
Lengkuas                     3 cm*
Halia                            3 cm*
Bawang Merah            5 ulas*
Bawang Putih              3 ulas*
Kerisik                         1 senduk besar
Santan                         2 biji kelapa
Daun Puding               ikut banyak mana suka

Cara
  1. Hiris daging,  kecutkan dengan bahan * yang telah dikisar halus.
  2. Masuk santan,  masak hingga hampir kering,  baru masuk kerisik dan diikuti dengan daun puding.
  3. Jangan lupa isi garam...ikut suka rasa masinnya




19. Rendang Ayam dengan Daun Puding

Bahan


Ayam                     seekor  (2 kg)
Cili Api                  2 genggam
Kunyit Hidup         6 cm
Halia                      3 cm
Lengkuas                3 cm'
Bawang Merah       5 biji
Bawang Putih         3 ulas
Kerisik                     1 senduk
Santan                     2 biji kelapa
Daun Puding           suka hati


Cara sama jer macam buat rendang daging di nombor 18.




20. Rendang Perut dengan Pengaga

takda gambar lagi..sorry sayang

Bahan

Perut Putih                    1/2 kg
Cili Api                           segenggam
Kunyit Hidup                 6 cm
Serai                              3 batang dititik
Santan                           2 biji kelapa (pati sahaja)
Pengaga                        2 cekak

Cara
  1. Rebus perut hingga empuk.  
  2. Kisar cili api dengan kunyit,  masuk dalam kuali diikuti perut tadi
  3. Masuk pati santan dan serai,  tunggu hingga kuah dah mengelegak,  masuk pengaga
  4. Masak hingga kering atau berkuah.   Pastikan rasa garamnya yerr...





21. Rendang Hati Ayam dengan Kacang

takda gambar juga...tungguuuu

Bahan

Hati Ayam                   1 mangkuk kecil
Cili Api                        segenggam
Kunyit Hidup              5 cm
Santan                        1 biji kelapa
Kacang Panjang        secekak

Cara
  1. Rebus hati ayam dengan kunyit dan garam hingga kenyal.  Potong ikut suka tetapi jangan terlalu kecil
  2. Kisar cili dan kunyit, masuk dalam kuali diikuti santan dan hati ayam tadi.
  3. Masak hingga kuah hampir kering,  masuk kacang gaul rata hingga sayur layu
  4. Boleh masuk asam keping jika suka..tak masukkan pun tak apa..



22. Gulai Pucuk Ubi dengan Ikan Bilis
ku pinjam gambar...kalau ada koleksi mama..nanti tukar..
Bahan


Pucuk Ubi Muda                 secekak      (kalau punggut sendiri boleh diusahakan)
(kalau beli celor dulu daun yang keras hingga empuk.)


Cili Api               5 biji
Kunyit Hidup      3 cm
Santan                1 biji kelapa
Serai                   1 batang
Ikan Bilis            segenggam
Asam Keping     1 keping


Cara

  1. Kisar cili dan kunyit.  Masuk dalam santan dan masak hingga mengelegak
  2. Masuk serai , garam, ikan bilis dan asam keping..tunggu hingga kuah pecah minyak
  3. Masuk Pucuk ubi muda tadi atau pucuk ubi yang telah direbus...tunggu sekejap..siap






23. Rendang Pucuk Ubi
rendang pucuk ubi mama.. rendang masih belum garing lagi


Bahan

Pucuk Ubi                   1 ikat  - ambil semua daunnya
Cili Api                        segenggam
Kunyit Hidup               5 cm
Serai                            3 batang
Santan                         2 biji kelapa  - pati dalam 3 cawan
Kerisik                         1/2 biji kelapa
Ikan Bilis                      segenggam


Cara

  1. Celor pucuk ubi dan perah sampai kering airnya
  2. Jerangkan santan bersama serai, ikan bilis, cili dan kunyit yang telah dikisar
  3. Masak hingga kuah hampir kering dan berbuih baru dimasukkan pucuk ubi tadi
  4. Masuk kerisik dan masak hingga garing..tak boleh tinggal..kena tunggu depan kuali untuk membalik balikkan pucuk ubi supaya masak rata..
  5. Pastikan rasa garam dia..



24. Pucuk Ubi Goreng




25. Gulai Pengaga dengan Ikan Bilis

26. Rendang Pengaga

27. Gulai Pucuk Paku

28. Rendang Pucuk Paku

29. Pucuk Paku Goreng

30. Gulai Pisang Muda

31. Gulai Jantung

32. Rendang Betik Muda @ Betik Goreng

33. Lemak Kubis

34. Lemak Labu

35. Lemak Umbut Kelapa @ Anau

36. Lemak Durian Muda
isi durian muda yang belum di olah menjadi lauk...cara masak sama macam gulai lemak putih kubis

37. Gulai Kangkung

38. Gulai Cendawan Busut

39. Sambal Gesek


Buat masa ini...ini jer yang ada dalam kepala mama selepas 15 tahun ni...kalau ada yang baru nanti mama update..okey..

6 comments:

  1. Mama org mana? Pandai wat sama gesek .....makan dgn gulai labu terangkat tu...dah tu rajin tul buat rendang pucuk ubi kayu n pucuk paku...kata mak mau seminggu baru betul2 kering ....

    ReplyDelete
  2. terima kasih singgah, mama org melaka tapi bersuamikan org n9...

    ReplyDelete
  3. Salam. sy suke sgt2 mkn gulai lomak cili api.. tapi sy xpandai masak.. sy nk bertanye. bile kite blender cili api. biase nye org akan letak air kedalam tu. tapi sy nk cube blender cili padi letak minyak penuh2 dalam tu. boleh ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Alicia..tidak laa mama pernah buat begitu..tapi kalau nak buat sambal goreng cili padi dibolehkan kot..takda laa tunggu lama nak tunggu cili tu garing..tapi jangan laa banyak..agak agak boleh kisar cili tu..dinasihatkan letak air sedikit..berasap pulak mesin tu nanti..

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. tetapi kalau nak buat gulai, seeloknya blender dengan air..

      Delete