Wednesday, 28 September 2011

USTAZ AGYM GYMNASTIAR

Yan Gymnastiar (lahir di BandungJawa Barat30 Februari 1962; umur 49 tahun) atau lebih dikenali sebagai Abdullah Gymnastiar atau Aa Gym adalah seorang pendakwah, penyanyi, penulis buku dan penerbit, pengusaha dan pendiri Pondok Pesantren Darut Tauhid di Jalan Gegerkalong Girang, Bandung [1]. Aa Gym menjadi popular karana mengenalkan cara berdakwah yang unik dengan gaya mesra dan berhemah menyebarkan pesan-pesan dakwah Islami yang sangat praktis dan umum diterapkan pada kehidupan sehari-hari.

Mama menonton rancangan dia di Astro Oasis suatu ketika dahulu, iaitu Bicarawara..satu program mendidik hati atau merawat hati..dah lama dah rancangan itu.  Best sesangat...selalu rancangannya diulang ulang...tetapi takda program yang baru.  Frust juga laa..tapi lepas mama dapat kapal pergi ke alam maya ni..cewahh..klik jer nama Agym Gymnastiar...macam macam ada....touching..touching...

sentiasa tersenyum semasa dia menyampaikan dakwahnya..

Mama copy and paste jerr..saja nak kongsi ngan korang ..nak taip panjang sangat.  Korang baca dan fahamkan sendiri sebab artikel ni dalam bahasa Indonesia...Al kisahnya siapa Agym ni..jangan marah haa..


KH Abdullah Gymnastiar 
Kiai Sejuk di Tengah Kegerahan

TIAP hari, sejak awal Ramadhan, dai kondang K.H. Abdullah Gymnastiar muncul di hampir seluruh saluran TV di Indonesia. Kolom-kolomnya juga muncul menghiasi sejumlah media cetak. Meski begitu, lelaki kelahiran Bandung ini ogah disebut kiai atau ustad. Ia merasa srek dipanggil Aa Gym saja.

Jika dicermati, ada yang khas dari ceramahnya: topiknya ringan, pilihan katanya sederhana, dan dakwahnya disampaikan dengan cara yang lembut. Karena itu, ia disukai kalangan tua-muda. Bahkan kalangan non-Muslim pun tertarik menyimaknya. Menyusul tulisan The New York Times tentang dia , majalah Time bahkan sampai menulis empat halaman profil kiai modern ini.

Aa Gym memang menjadi fenomena tersendiri. Bahkan, kyai muda yang kondang dengan Manajemen Qolbu ini sejatinya tidak punya latar pendidikan pesantren yang ketat atau tradisionil. Ia bahkan pernah mengakui, sebelumnya tidak pernah terbersit sedikitpun dalam pikirannya untuk menjadi seorang kyai.

Bagaimana ceritanya seseorang yang tak mendapat pendidikan agama secara khusus tiba-tiba menjadi dai? Memang ada satu peristiwa yang menggugahnya. Satu hari, Aa Gym yang mempunyai aktivitas segudang, tersentak oleh keadaan adiknya, Agung Gunmartin yang mengalami cacat fisik. Agung menderita lumpuh, nyaris tuli telinganya dan bermata juling. Tapi A Agung, begitu panggilan adik ketiga Aa Gym ini, tetap kuliah dan beribadah dengan tekun. Wajah adiknya selalu dihiasi senyum. Tak pernah mengeluh. Aa Gym yang membantu adiknya pergi ke kampus dan ke mesjid.

Sampai suatu ketika, A Agung memberi nasihat yang sangat berarti bagi Aa Gym. Karena sikap tulus ikhlas A Agung ini, Aa Gym lalu mengangkat adiknya sebagai guru. Di lain waktu, seluruh anggota keluarga Aa Gym bermimpi bertemu Nabi Muhammad SAW. Mimpi itu lalu ditanyakan kepada ahli agama yang lebih paham. Dan semenjak pengalaman spiritualnya bermimpi bertemu dengan Rasulullah SAW, Aa mulai giat mendekatkan diri pada Allah SWT.
Menyusul serangkaian guncangan spiritual yang dialaminya, suatu saat ia bertemu seorang ulama sepuh di sebuah dusun di Garut bernama Ajengan Junaedi pada tahun 1980-an. Menurut Ajengan, ia mendapat karunia Allah berupa tanazzul. Katanya, manusia bisa mengenal Allah melalui dua jalan, yakni taraqi dan tanazzul.

Taraqi artinya proses pengenalan Allah melalui belajar dan riyadhah, sedangkan tanazzul tanpa melalui proses riyadlah langsung dibukakan hati untuk "mengenal-Nya". Selama tiga hari ia mendapat bimbingan dari Ajengan Junaedi, yang lalu menyarankan agar Gym menemui Allahyarham K.H. Choer Affandi, seorang ulama kharismatik di kawasan Tasikmalaya. Singkatnya, Kiai Choer mengatakan bahwa Aa Gym telah dikarunia ma'rifatullah, suatu ilmu yang tidak bisa diturunkan kepada sembarang orang.

Karena belum terpuaskan dahaganya, ia masih menemui dua ulama yang menurutnya faqih dan zuhud. Rupanya pendapat kedua ulama ini pun tak jauh berbeda. Kedua ulama itu adalah kakek dan ayah dari Ninih Muthmainah, yang lantas menjadi istrinya.

Pernah ia berhasrat untuk nyantri dan disampaikan kepada keempat ulama tersebut, namun jawabannya, "tidak diperlukan." Kata mereka, Allah telah berkenan mengaruniainya ilmu Laduni (ilmu yang diberikan Allah kepada hamba yang beriman, tanpa melalui proses belajar).
Gym sendiri merasakan suatu keajaiban yang sulit dicari penjelasannya. Setiap hari ia bisa mengajar banyak orang, dengan memahami begitu saja apa yang diceramahkannya. Saat seusainya ia periksa dengan kitab-kitab tafsir, ternyata sama persis. Berbekal ilmu laduni itu, ia mulai menyebarkan ajaran Islam melalui pengajian dan ceramah--baik secara langsung maupun menggunakan media cetak dan elektronik.

Dakwahnya tidak hanya disiarkan di televisi, juga disiarkan di berbagai radio seperti di Jakarta, Bandung, Semarang dan Medan. Bahkan, banyak isi ceramahnya yang sudah dibukukan, dibuat VCD (video compact disc), atau direkam di pita kaset. Kini, hampir setiap hari, menjelang magrib, dia tampil di sejumlah televisi swasta di Indonesia.

Sukses Aa Gym tak terlepas dari konsep barunya tentang syiar Islam. Dia menyiarkan Islam dengan format yang sangat sederhana, lugas dan renyah. Dai muda yang memulai karirnya pada 1990 itu kini menjadi pendakwah yang dikagumi hampir semua lapisan masyarakat. Mulai remaja, ibu rumah tangga, hingga para eksekutif perusahaan. Bahkan, BUMN seperti PT Telkom, Bank BNI, PT DI (Dirgantara Indonesia), dan PT KAI sering mengundang dia agar memberikan ceramah rohani.

Langkah awal dakwahnya dimulai dengan membangun Yayasan Pondok Pesantren Daarut Tauhiid (DT). Motto hidupnya; dengan Dzikir, Fikir, Ikhtiar; Daarut Tauhiid berusaha membentuk insan yang ramah, santun berwibawa, rajin, terampil cekatan dan tidak menyia-nyiakan waktu, karena hidup adalah untuk mempersembahkan yang terbaik, yang bermakna bagi dunia dan berarti bagi akhirat kelak.

Ide pembentukan DT terilhami oleh keberhasilan gerakan Al-Arqom dari Malaysia yang sukses mengembangkan kemandirian dalam memenuhi kebutuhan hidup sehari-hari secara Islami. Tapi, perbedaannya, DT tidak bersifat eksklusif seperti Al-Arqom. DT terbuka untuk semua orang. DT, yang berarti perkampungan atau rumah bagi orang-orang yang bertekad mengabdi hanya kepada Allah SWT, dirintis dari usaha wiraswasta Agym bersama teman-temannya melalui lembaga Keluarga Mahasiswa Islam Wiraswasta (KMIW) pada 1987.

Saat itu, KMIW bergerak pada beberapa usaha kecil seperti pembuatan sticker, t-shirt, gantungan kunci, dan stationary yang dilengkapi slogan-slogan religius. Sebagian hasil usahanya digunakan untuk menopang dakwah, yaitu dalam bentuk pengajian rutin untuk remaja dan umum di bawah bimbingan Agym.

Seiring dengan perkembangan usaha dan peningkatan jemaah pengajian, maka pada 1990 KMIW mendirikan DT di rumah orang tua Agym. Beberapa waktu kemudian, DT pindah lokasi ke Jalan Gegerkalong Girang 38. Di lokasi baru yang berupa rumah pondokan dengan 20 kamar itu, Agym menyewa dua kamar. Di sini gerakan dakwah lelaki penggemar warna putih itu mendapat tantangan berat. Sebab, lokasi itu dikenal sebagai markas "biang kerok" keresahan masyarakat. Dan, dengan keteguhan jiwa, akhirnya lelaki yang pintar beradaptasi dengan lingkungan itu berhasil mengontrak seluruh kamar yang ada. Bahkan, Agym berhasil membeli rumah kontrakan tersebut langsung dari pemiliknya dengan harga Rp 100 juta.

Dia berhasil mengelola Yayasan Pesantren Darut Tauhid di Jalan Gegerkalong Girang No 38, Bandung. Pesantren yang dibangun di atas lahan seluas tiga hektare itu tergolong modern dan multifungsi. Ada bangunan masjid 1.000 meter persegi, ada cottage 24 kamar berkapasitas 80 orang (khusus bagi orang tua dan santri dari luar kota yang ikut pelatihan atau pesantren). Ada pula gedung serbaguna, kafetaria, serta swalayan mini yang megah dan elite. Ribuan santri belajar di sana. Bidang usahanya antara lain, swalayan, warung telekomunikasi, penerbitan buku, tabloid, stasiun radio, pembuatan kaset, dan VCD. Omzetnya miliaran rupiah.
Usaha Agym berjalan lancar. Pada 1994, lelaki yang antirokok itu berhasil mendirikan Koperasi Pondok Pesantren (Kopontren) DT untuk menopang dakwahnya. Dan, pada 1995, seorang jemaah membelikan sebidang tanah berikut bangunannya di Jalan Gegerkalong Girang 30 D, sekitar 50 meter dari masjid. Bangunan itu lalu digunakan sebagai kantor yayasan, kediaman pemimpin pondok, Taman Kanak-kanak Al-Qur'an (TKA)/Taman Pendidikan Al-Qur'an (TPA), ruang pertemuan, ruang produksi konveksi, gudang, dan kamar para santri.

Menjelang akhir tahun 1997, sarana dakwah dan perekonomian lelaki yang kurang suka pada pakaian batik itu bertambah lengkap setelah berdiri Gedung Kopontren empat lantai di seberang masjid. Gedung yang cukup representatif itu digunakan untuk kantor Baitul Mal wat-Tamwil (BMT), penerbitan dan percetakan, swalayan dan mini market, warung telekomunikasi, pusat informasi, serta lain-lain.

Pada 1999, DT berhasil memiliki Radio Ummat yang mengudara sejak 9 Desember 1999, mendirikan CV House and Building (HNB), PT MQs (Mutiata Qolbun Salim), PT Tabloid MQ, Asrama Daarul Muthmainnah 2000, Radio Bening Hati, dan membangun Gedung Serba Guna. Sampai 1999, aset DT--yang semula tidak seberapa--telah bernilai Rp 6 miliar.
Usaha ekonomi yang berjalan sukses tersebut ternyata sangat membantu Agym dalam menjalankan misi DT sebagai fasilitator pengembangan seluruh aktivitas sosial, budaya, teknologi, dan pendidikan yang bernuansa Islam. Dan, kesuksesan usaha ekonomi DT itu tercapai karena pengelolaannya menggunakan sistem keuangan yang transparan, profesional, dan inovatif, ditambah kejujuran para santri. Sifat jujur para santri itu tak terlepas dari peran sentral Agym dalam menggembleng mereka.

Dalam mendidik atau menyampaikan sebuah materi ajaran agama, Agym senantiasa menekankan pentingnya pembenahan hati, atau yang sering disebut metode Manajemen Kalbu. Manajemen Kalbu adalah upaya untuk mengatur dan memelihara kebeningan hati dengan cara mengenal Allah. Salah satu caranya dengan berzikir. Selanjutnya, hati yang damai itu diisi dengan nilai-nilai rohani Islam seperti sabar, rida, tawakal, ikhlas, jujur, dan disertai dengan ikhtiar.

Akhir November ini, ulama kondang ini, akan tampil di acara Sixty Minutes di TV NBC, AS. Media televisi di AS itu tertarik menampilkan Aa Gym karena ia dinilai menghadirkan sebuah nuansa Islam yang sejuk dan damai di Indonesia. Nuansa islami yang dinilai sangat berbeda dengan isu dan pandangan AS tentang Islam selama ini. (Hilman H-Tempo News Room)



DON DANIYAL DON BIYAJID

Don Daniyal Don Biyajid.  Pelik nama dia kan,  tetapi makna Daniyal tu maksudnya Hakim ku ialah Allah Siapa kenal dengan hamba Allah yang seorang ini....?  Mama juga tidak berapa kenal...Sebenarnya mama tidak berapa minat nak buka channel lain selain Oasis...entah kenapa tiba tiba tangan ini tertekan channel Al Hijrah...terserempaklaa dengan rancangan Muhasabah Diri.  

Inilah wajah Ustaz Don Daniyal Don Biyajid
muda lagi ustaz ni kan..sejuk perut ibu mengandungkan dia..
untung sapa sapa jadi isteri dia...bicaranya lembut sesangat

Entah kenapa tiba tiba mama terpaku melihat cara dia bercakap.  Memang...cara dia bercakap membuatkan mama terpaku kerana dia seolah olah tengah berbicara dengan mama.  Masa mama buka rancangan itu mama terlepas 15 minit yang pertama, 15 minit yang kedua tetap memberi impak pada diri mama.

Anak muda ini bukan sahaja pandai berbicara malah semasa dia mengaji..subhanallah mengalir air mata ini tiba tiba..touching..touching...mana taknya..isu dia pasal Mencari Redha Allah.  Melalui hadis Rasulullah saw...Ustaz Don menghuraikan hanya Insan yang redha dengan Allah akan masuk syurga...adakah kita tergolong dalam golongan yang redha dengan setiap ujian Allah...?

Siapa siapa yang tidak pernah melihat dia berceramah boleh ikuti Ustaz Don Daniyal ini di channel Al Hijrah pada setiap hari , bersiaran pada pukul 11.30 malam.

SELAMAT JALAN SYAWAL

"Tok..Tok..Tok.." kedengaran bunyi ketukan di pintu rumah..

"Siapa..?"
"Zulkaedah.."
"Subhanallah..."
"Assalamualaikum.."
"Waalaikumussalam..maaf tuan sebab terlupa yang tuan hendak datang.."
"Tidak mengapa..tahniah dan bersyukurlah kerana Allah masih mengizinkan kita untuk bertemu lagi"
"Ya...yaa..sila masuk tuan.."
"Terima kasih.."

Assalamualaikum semua...pejam celik pejam celik syawal telah berlalu meninggalkan kita..Syukur juga kerana Allah masih memanjangkan umur ini untuk bernafas dan memperbaiki diri.






Tuesday, 27 September 2011

SUARA KAMI GENERASI BARUKU..?

Assalamualaikum....semasa mama menaip artikel ini syawal tengah ready nak tutup pintu dia di esok harinya.  Ermm tetapi masih ramai lagi yang Open House rumah dia orang..ada orang tak suka tetapi mama suka dengan budaya sebegini..bukan apa bukan sahaja dapat makan free,  tuan rumah dapat bersedekah kita juga dapat berkenalan dengan kawan baru dan mengeratkan hubungan siratulrahim sesama islam..pada sesiapa nak marah sebab kami suka beraya sampai over 30 hari..relek laa..kami bukan buat apa..cuma bersedekah makanan dan kunjung mengunjung ke rumah saudara mara dan sahabat taulan untuk mengembalikan perhubungan yang semakin jauh selama setahun..hehehe...kalau pergi hari biasa tak sama macam raya sebab bulan raya tersangatlah istimewa..kalau buat salah silap dengan kawan dan saudara..insyaallah pasti dimaafkan dan hubungan baik kembali terjalin..bagi mama itulah hikmah dan nikmat Syawal yang Allah swt kurniakan..

Okey..kita tinggalkan bab raya..dah habis pun...tetapi tengah seronok raya hari itu mama terkejut beruk tengok satu konsert kat tv...hampir setengah siaran tv kat Malaysia ini menyiarkan siaran langsung konsert tu...anak dara mama pun excited menunggu depan tv.  Mama pun tumpang sekaki..best kot..?

Tunggu punya tunggu Countdown..Aznil pun muncul, ok laa tu.  Lepas tu lepas sorang sorang artis keluar termasuklah yang luar negeri...erkk...SURPRISE...UNCLE NAJIB AND ROSMAH IN THE HOUSE.  Wow sporting habis betul dia..ok laa tu.  Lepas tu UNCLE NAJIB memberi ucapan ringkas "apa yang penting saya dapat bersama sama dengan generasi baharu Malaysia,  dan saya ingin rasa semangat dan tenaga dari generasi muda kita"  sambil menujukan kata kata itu kepada penonton yang kebanyakan terdiri dari anak bangsa yang masih muda belia terkinja kinja berseronok dihiburkan oleh artis pelbagai kaum dan bermacam versi.  Macam orang tak hingat jerr..lepas tu bergaul lelaki perempuan berhimpit himpit..pakai tudung tak pakai tudung sama jerr...ishh...terus tak ok..anak mama terlelap dan mama pun dah dilamun mimpi..sedar sedar konsert dah habis..alhamdulillah...tak sanggup mama nak menontonnya...macam beruk ada..macam harimau ada...tertonggeng nampak punggung ada...cukuplah..mama tak rela generasi Malaysia seperti ini...ini bukan generasi baru tetapi generasi ampu dan takda malu....

generasi baru seronok menonton...sungguh berjaya tarbiyah dari
Korea ini.
berhimpit himpit meraikan maksiat...
Apakah faedah yang kita dapat dari konsert tersebut agaknya yerr...? inikah pemimpin akan datang...duniawi mungkin..di zaman mereka dimanakah letaknya hukum Allah dan agama islam itu sendiri..fikir fikirkanlah..



Saturday, 24 September 2011

ANTARA SEDEKAH DAN BURUK SANGKA

"Assalamualaikum...derma"  kata ringkas keluar dari mulut seorang kanak kanak perempuan yang manis bertudung.  Kulitnya gelap dan mengikut kiraan mama bukan orang sini.  Ketika itu mama dan hubby berehat sebentar disebuah kedai makan setelah penat round satu pasar tani di Ampangan, Seremban.  Sambil menikmati minuman yang kami pesan tadi kami telah didatangi oleh seorang kanak kanak perempuan di dalam lingkungan 10 tahun.

Tanpa melemparkan senyuman anak itu menghulurkan sekeping kertas yang telah dilaminate.  Mama tidak menghiraukan kertas itu kerana memang telah biasa didekati anak anak yang meminta derma seperti yang ada di depan mama.  Pastinya isinya mengatakan mereka telah mendapat kelulusan dari sekian jabatan untuk memungut derma.

"Nak makan..?" tanya mama.  Anak itu mengelengkan kepala.
"Nak minum..?" tanya mama lagi.  Anak itu mengelengkan kepalanya buat kali kedua.  
"Nak buah..?" tanya mama lagi sambil menghulur segugus buah langsat kepadanya.  Anak itu masih jual mahal.  Hubby hanya tersenyum memerhati gelagat mama.  Anak itu masih menyua nyuakan kertas yang dibawanya kepada mama. Mama tanya lagi beberapa soalan tetapi tidak dijawab oleh anak itu....kelihatan seperti tidak faham apa yang mama katakan.

Geram betul mama,  rasanya kalau dia menerima pelawaan mama sudah tentu lembut hati mama nak bersedekah kepada anak itu.  Disebabkan sikap jual mahalnya itu mama telah berperasangka buruk kepada anak itu..sudah tentu apa yang ada dalam kotak fikiran mama,  anak itu adalah budak suruhan dari sendiket yang tidak bertanggungjawab.  Mempergunakan anak anak kecil terutama kanak kanak pelarian atau yang diseludup masuk ke Malaysia untuk meminta sedekah.

"Tak nak sudah.." jawab mama jauh hati sambil menyuruh anak itu pergi menguna bahasa isyarat.  Hubby mama ketika itu sedang leka berbual dengan seseorang di meja sebelah.  Anak itu pergi dengan wajah takut takut.  

Al kisahnya...mama menyesal dengan tindakan mama itu.  Sepatutnya mama beri jer seringgit dua,  tak kiralah dia kena upah ker, kita kena tipu ker..apa yang penting ikhlasnya kita untuk menderma...bila fikir fikir balik,  menyesal mama,  entah entah masa itu mama diuji akan sifat murah hati yang ada di dalam diri mama,  mama terlepas satu pahala, mama telah gagal satu ujian dari Allah...

Selepas kejadian itu mama diuji lagi dengan seorang insan entah siapa dan datang dari mana..
"Mama..ada orang minta sedekah kat pintu pagar..."  anak dara mama yang sulung memberitahu mama yang ketika itu sedang sibuk berkemas di dapur.  Tiba tiba mama teringat kanak kanak dari peristiwa di pasar tani.  

"Suruh dia tunggu sekejap" jawab mama sambil mencari plastik kecil dan membungkus biskut raya yang ketika itu masih banyak di dapur, sedikit buah, sebotol air dan sedikit wang.  Kesemuanya mama masukkan didalam satu bag kecil lalu dihulurkan kepada anak mama untuk dihulurkan kepada hamba Allah itu.

"Dah..tutup pintu cepat.  Entah siapa orang itu,  zaman sekarang bukan boleh percaya.." arah mama kepada anak dara mama.  Cepat cepat dia tutup pintu depan dan mengintai di celah tingkap.

"Mama...orang tu duduk dekat pangkin depan rumah Cik Ramlah,  dia tengah makan biskut dan minum air yang mama beri tadi.."  Baru mama perasan jam menunjukkan pukul 12 tengahari..kesian.. detik hati mama,  rupanya memang orang itu lapar dan kehausan...rasa macam nak hantar jer sepinggan nasi campur,  tetapi takut maklumlah ketika itu kawasan kejiranan sunyi tiada orang berkeliaran di luar.  Tapi tak mengapalah sekurang kurangnya mama dah memberi sesuatu jadi takdalah rasa bersalah sangat....janji dah sedekah dan hamba Allah itu tidak pulang dengan tangan kosong..






Friday, 23 September 2011

BARU AKU MENGERTI

Assalamualaikum kepada para pembaca budiman,  terima kasih kerana sudi meluangkan masa membaca tulisan mama yang tidak berapa menarik tetapi diharapkan dapat memberi inpirasi dan kebaikan bersama.

Pejam celik pejam celik baru mama sedari umur ini telah menjangkau hampir setengah abad.  Baru juga mama sedari selama ini mama hanya ambil ringan akan pengertian ibadah kepada Allah.  Apa yang penting bagi mama ialah ingin melaksanakan suruhan Allah tanpa soal jawab dan alasan.

Betapa selama ini setiap perkara yang mama lakukan hanya kerana suruhan, hanya kerana pahala dan hanya kerana sunnah.  Semakin hari mama merasa pelik terhadap diri mama kerana melakukan sesuatu berniat kerana Allah tetapi atas kerana apa...

Akhirnya baru mama mengerti bahawa setiap ibadah yang mama lakukan ikhlas kerana Allah adalah kerana rasa syukur yang lahir dari lubuk hati.  Solat mama, puasa mama, zakat mama dan ibadah yang lain rupa rupanya adalah tanda syukur di atas kurniaan Allah kepada mama selama ini.

Terlalu banyak nikmat yang Allah beri dan tidak terkira oleh mama,  bukan sahaja di tubuh badan yang sempurna, kesihatan yang baik, keluarga yang bahagia malah rezeki yang sentiasa ada walau tidak kaya seperti orang lain.  Syukur alhamdulillah.

Tuesday, 20 September 2011

IKHLAS KERANA ALLAH

Assalamualaikum....ermm..syawal hampir meninggalkan kita untuk memberi laluan kepada zulhijjah yang tidak sabar sabar menjengahkan diri sambil menarik zulkaedah yang masih tidak bergerak di tempatnya.

Kocek semakin kering,  gaji masih ada seminggu lagi jaraknya.  Nasib baik ada duit selit sana selit sini dapatlah menampung sebelum datangnya hari gaji.  Tetapi hati merasa puas sebab apa yang mama inginkan dan harapkan telah dilancarkan oleh Allah, alhamdulillah.

Bila dah hujung hujung raya ni anak anak beraya semakin berkurangan tidak seperti di awal raya dahulu.  Biasalah anak anak kecil,  apa lagi ada dalam kepala otak dia orang kalau tak collect duit raya.  Kita yang dewasa ni kenalah faham akan hasrat hati anak anak ini.  Apa yang penting kita bersedekah dengan ikhlas kerana Allah,  bukan sebab terpaksa atau nak menunjuk nunjuk.  

Kita juga sebagai ibubapa seharusnya menerangkan pada anak anak kita supaya menerima seadanya.  Bukan apa kadang kadang anak anak yang bermulut laser suka menyatakan perasaan tidak puashati di hadapan kita seperti "seringgit jer"..tersangatlah tidak sopan.  Kadang kadang orang ikhlas bersedekah kerana Allah akan menjadi sebaliknya...

Belum lagi bab puasa dimasa bulan ramadan.  Sedari kecil mama diajar untuk berpuasa kerana Allah,  tiada perjanjian imbuhan dari ibubapa mama.  Sudah menjadi trend di zaman sekarang anak anak diajar berpuasa dengan menjanjikan upah.  Sepatutnya kita sebagai ibubapa menerangkan kepada anak anak akan erti puasa, hikmah dan nikmatnya bulan yang mulia ini.  Anak anak seawal 6 tahun mudah memahami jika kita menerangkan dengan cara yang kreatif...

Alhamdulillah anak anak mama mudah dibentuk dan diajar tentang hebatnya menjadi orang yang berpuasa.  Anak mama yang sulung telah berpuasa seawal umur 5 tahun,  begitu juga dua lagi anak mama...walaupun pada mulanya mertua tidak berkenan dengan cara mama tetapi sekarang dia dah biasa dan memuji anak anak mama yang hebat berpuasa cukup 30 hari.  Insyaallah dan alhamdulillah.  Sampai ke hari ini tiada seorang pun menuntut hadiah dari mama kerana berjaya berpuasa penuh...paling terkesan di hati mama,  anak mama yang lelaki  ketika berumur 6 tahun dan kini menjangkau 10 tahun telah berkata " abang ngah puasa kerana Allah bukan kerana hadiah"..  dan kata kata itu berulang sehingga sekarang setiap kali mama acah acah nak beri hadiah kepadanya.



Saturday, 17 September 2011

APAM TEPUNG BERAS ALA ALA APAM ENO

 pinjam gambar apam beras
Serius cakap apam tepung beras mama sebijik macam dalam gambar ni.  Cuma masa buat dulu tak terfikir nak ambil gambar,  mana nak sempatnya... sekali buat sekali ngap..

Bahan


Tepung Beras                   2 cawan
Tepung Gandum               1 cawan
Gula                                 1 cawan
Nasi                                 2 cawan
Air                                   2 cawan
Mauripan                         1 paket


Cara

  1. Gaulkan tepung beras dan tepung gandum. Ketepikan.
  2. Blander nasi, air dan gula hingga halus
  3. Bancuh ke dalam tepung tadi bersama Mauripan.  Ramas hingga rata.
  4. Warnakan jika suka,  boleh juga biarkan putih sahaja
  5. Tutup adunan dengan towel selama 1 jam
  6. Guna bekas kecil untuk kukus.  Kukus selama 15 minit.
  7. Hidang dengan kelapa parut.

APAM GULA HANGUS

Kalau korang nak tahu mama tengah mengunyah kuih apam gula hangus sambil menulis artikel ini.  Hehehe...sila tengok rupa kuih apam gula hangus mama..gebu tak...Sambil sambil itu mama terfikir kenapa semasa mama menulis artikel pasal Misteri tadi line broadband mama asyik deng..deng..line off sendiri..agak agak korang misteri tak..? Masa tulis resepi ni line ok jerr..

Apam Gula Hangus
bukan sahaja kelihatan gebu malah lembut dan sedap sesangat..hehehe
Meh tiru resepi mama..insyaallah menjadi...

Bahan


Gula Pasir              1 cawan
Air Panas               1 cawan
Telor                       2 biji
Minyak                   1/2 cawan
Marjerin                 2 sudu besar penuh
Susu Pekat             2 sudu besar
Soda Bicarbonat   1 sudu kecil
Tepung Gandum   1 1/2 cawan


Cara

  1. Hanguskan gula dan masukkan air panas. Tujuannya supaya gula tidak keras dan mudah cair.
  2. Blander Minyak, Marjerin Telor, Susu dan Soda hingga kembang.
  3. Kemudian masukkan tepung tadi dalam blander, blander lagi hingga rata tepung dengan adunan telor tadi.
  4. Isi dalam bekas kecil kecil dan kukus selama 15 minit.
rupa dia sebelum kena kukus
pastikan tutup kukusan bungkus dengan towel untuk mengelakkan
air menitik ke dalam kuih



MISTERI..ARWAH DIKUBURAN

Assalamualaikum...sorry laa sebab cerita misteri jerr...nak percaya..percayalah,  tak percaya terpulang pada diri.  Tiada paksaan di sini..hanya kongsi cerita macam kongsi resepi juga..

Sebelum puasa yang lalu mama dapat tahu jiran mama ni rupa rupanya mempunyai seorang anak lelaki yang memiliki kelebihan boleh melihat benda halus berupa jin dan bunian.  Bukan itu sahaja anaknya itu boleh melihat Para Roh terutama ketika bulan puasa,  bukan semua cuma hanya yang diizinkan Allah sahaja.

Apa yang pasti jiran mama mengatakan anaknya itu yang sudah menjangkau 19 tahun boleh melihat roh dan makhluk semenjak berumur 12 tahun (tak salah mama laa).  Semasa baru baru mendapat kelebihan itu anaknya asyik demam sebab asyik melihat kelibat hantu dan telah dibawa berubat.  Para perawat mengatakan anaknya mempunyai keistimewaan yang tidak semua orang ada dan diminta untuk mengunakan kelebihannya itu untuk kebaikan masyarakat.  Tiada cara untuk merawatnya.

Setiap kali malam raya anak muda ini boleh melihat arwah datuk dan neneknya berpakaian serba putih berdiri di luar rumah memandang ke arah rumah melihat gelagat anak cucu yang masih hidup.  Bukan itu sahaja malah ketika melawat kubur semasa di bulan ramadan, sehari sebelum raya anak muda ini dapat melihat para arwah berdiri di kubur masing masing dengan air muka yang berbeza beza.  Ada yang berwajah biasa, muram, sedih dan sebagainya memerhati yang masih hidup melawat kuburan.

kuburan yang sunyi sepi dari pandangan kasar mata kita

jadikan aktiviti melawat kubur satu budaya
Bila fikirkan balik patutlah kita dinasihatkan melawat arwah di kuburnya semasa bulan puasa kerana mereka memang ada di sana menanti kita .  Jadi rajin rajinlah kita melawat arwah di kuburnya semasa bulan puasa dan bersedekah apa yang patut.  Baca yassin kerr..al fatihah kerr..apa yang dapat.  Bila habis puasa mereka akan kembali ke alam mereka kembali.  

Selain dari itu kita juga dinasihatkan untuk bersedekah banyak banyak kepada para arwah melalui sedekah makanan atau wang kepada yang memerlukan, membaca yassin dan sebagainya dan mengharapkan pahala dari Allah sebagai hadiah untuk arwah.  Hadiah inilah yang akan membantunya di alam sana.  Bulan ramadan adalah bulan yang sangat bagus kerana pahalanya digandakan oleh Allah.  Insyaallah.

    

MISTERI..ARWAH BALIK RUMAH


setiap yang hidup pasti mati dan di sinilah tempat kita bersemadi.  Tiada peluang untuk kembali lagi hanya doa dari anak yang soleh, amalan takwa dan amal jariah semasa hidup menjadi penyelamat diri sementara menunggu pertemuan di alam akhirat yang kekal abadi.
Assalamualaikum.  Seramkan bila tengok kubur tetapi kita harus terima hakikat akan perjanjian kita dengan Allah.  Semoga matinya kita di dalam iman dan meninggalkan tiga perkara yang bermanafaat yang boleh membantu kita ketika berada di alam barzah.

Kali ini mama nak cerita dengan korang tentang pengalaman seorang kenalan mama yang berasal dari Johor.  Mama kenal dia semasa suami bekerja dengan sebuah konsortium di Kuala Lumpur semasa tahun 1995.  Biarlah mama namakan dia Ina.

Ina mengatakan keluarga sebelah ibunya terdiri dari ustaz dan imam.  Bapanya juga pernah menuntut bersama dengan Ustaz Harun Din.  Melalui bapanya dia merasa pengalaman melihat syaitan.  Bapanya telah mengajarkannya sepotong ayat dan matanya telus melihat makhluk khianat ini.  Apa yang ingin mama katakan keluarga Ina ini memang terdiri dari ahli agama belaka.

Ina ada berpesan dengan mama supaya jangan menonton television semasa waktu maghrib kerana waktu itu syaitan syaitan bermaharajalela masuk ke rumah kita untuk sama sama berseronok menonton television.  Semasa dia mengamalkan potongan ayat tersebut Ina telah melihat syaitan seperti toyol berjoget joget dekat lampu kalimantang di rumahnya.  Ketika itu dia sengaja membuka television di waktu maghrib untuk melihat kesahihan cerita bapanya.  Selepas melihat sendiri dengan mata kepalanya semenjak itu Ina tidak lagi menonton television di waktu maghrib.

Ina juga ada berkongsi cerita tentang keluarga sebelah ibunya.  Ina mengatakan hanya ibu dan seorang bapa saudara yang masih hidup,  yang lain telah meninggal dunia.  Apa yang misterinya arwah bapa saudaranya itu telah kembali selepas maghrib,  sedangkan telah dikebumikan pada siang harinya.  Makhluk itu benar benar menyerupai arwah dan mengetuk ngetuk pintu rumah.  Apabila dibuka pintu kelihatan arwah di hadapan pintu seolah olah kelaparan dan meminta diberikan makanan.  Makanannya mestilah nasi dan lauknya adalah sulur keladi.

Kejadian pelik ini telah terjadi beberapa kali sebelum ini dan terjadi kepada adik beradik lelaki sahaja.  Jadi ahli keluarga yang lain sangat memahami, jadi makanan itu telah disediakan awal awal lagi untuk persediaan waktu yang dinanti.  Setelah selesai makan makhluk yang seiras arwah mengatakan ingin pulang dan syaratnya anak lelaki sulung dari benihnya mesti menghantarnya pulang ke kubur.  Syarat yang lain mesti mendukungnya di atas bahu.  Melalui pengalaman abang abang sepupunya leher mereka akan dijilat oleh makhluk tersebut sehingga mereka sampai ke kubur dan makhluk itu akan ditinggalkan di tanah kubur yang masih baru itu.

Peristiwa itu akan terjadi beberapa hari dan akhirnya berhenti sendiri.  Ina sendiri tidak pasti apakah itu dan kurang memahami.  Mungkin juga kerana masih muda ibu atau keluarganya tidak menerangkan kisah sebenar di atas peristiwa ini.  Semasa itu Ina ada mengatakan hanya seorang sahaja bapa saudara sebelah ibunya yang masih hidup dan jika ada rezeki dia ingin melihat dengan mata kepalanya sendiri jika bapa saudara itu meninggal dunia.

Selepas itu kami terputus hubungan sebab syarikat itu telah ditutup dan Ina telah berkahwin dan balik ke Johor.  Jadi mama tidak tahu apa terjadi kepada bapa saudaranya yang masih hidup itu.....

Siapakah makhluk itu sedangkan Allah telah berkata yang setelah mati anak adam terputus semua hubungan dengan yang hidup...maksudnya tidak boleh berhubung dengan yang hidup...

Misteri tak..?








MISTERI..AWEK CANTIK IKUT BALIK

ermm...


Mama nak kongsi lagi satu cerita misteri dengan korang semua.  Cerita ini mama dapat dari mulut arwah abah mama sendiri.  Kisah ini terjadi semasa lewat tahun 50 an.  Pada masa itu abah mama dah berkahwin dan meninggalkan mak mama di kampung.. hanya dia duduk merantau di Pahang.  Dia bersama dua orang saudara terdekat sama sama bekerja di sebuah syarikat menebang kayu balak.  Tempat kerja yang agak jauh dari pekan menyebabkan pihak syarikat telah menyediakan sebuah rumah kongsi di dalam hutan tersebut supaya mudah bagi mereka untuk balik berehat dan menguruskan diri.

Pada setiap hari minggu pekerja kesemuanya lelaki itu akan berhibur di pekan.  Termasuklah abah dan saudaranya itu.  Salah seorang dari saudara abah sangat leka ketika berada di pekan menyebabkan mereka bertiga ditinggalkan oleh kumpulan pekerja yang lain yang balik lebih awal.  Jam hampir menunjukkan pukul 7 petang ketika mereka melalui jalan hutan menuju ke rumah kongsi.  Orang lelakilah katakan, nak takut apa.

Ketika berjalan beriringan sambil berbual bual tiba tiba mereka disapa suara seorang perempuan dari arah belakang.  "baru balik bang...?" "ya.." jawab mereka bertiga sambil menoleh ke arah suara tersebut.  Kelihatan seorang wanita muda dan cantik tersenyum dan menghampiri mereka bertiga. "boleh saya ikut balik..?".  tanyanya mesra.  Mereka terpaku melihat wanita cantik itu berhias sakan dengan bunga diselitkan ditelinga dan berkebaya ketat melekat.  Pelik juga melawa tengah tengah hutan...Salah seorang saudara abah yang ada ilmu di dada memandang abah mama dan saudara yang satu lagi dengan pandangan yang penuh makna.  Lalu dia bersuara.."boleh..ikutlah" jawabnya ringkas sambil mengarahkan abah dan saudara seorang lagi meneruskan perjalanan balik ke rumah kongsi.  Ketika itu tidak ada seorang yang ingin bersuara, cuma hati tertanya tanya.

Ketika sampai di rumah kongsi pekerja pekerja lelaki yang lain terkejut melihat abah mama dan saudaranya tadi membawa balik seorang perempuan.  Keadaan menjadi hingar bingar mengajuk ngajuk dan menyindir nyindir abah bertiga kerana menyangka membawa balik perempuan sundal.   Keadaan bertambah bising apabila mereka beramai ramai mengetuk ngetuk kuali dan periuk sambil bersiul siul ke arah perempuan tersebut.  Suasana semakin gelap, dalam cahaya senja mereka mempelawa perempuan itu masuk ke dalam kongsi tanpa menghiraukan sindiran dari teman teman yang lain.

Selepas maghrib tiba tiba perempuan tadi meluru turun ke bawah kongsi.  Abah dan saudara yang lain hanya diamkan diri dan tiba tiba kedengaran bunyi bising seolah olah seperti bunyi yang dibuat oleh teman teman kongsi tadi.  Abah dan saudaranya ingatkan teman teman tadi membuat bising lagi apabila melihat perempuan itu berada di luar kongsi.  Lalu mereka mengintai keluar dan ternyata teman teman yang lain masih di dalam kongsi dan bising yang berada di luar tidak terkelihatan siapa punya angkara.  Perempuan tadi juga tidak terkelihatan di bawah cahaya bulan dan pelita yang berada di halaman kongsi.

Tiba tiba bunyi bising di atas bumbung,  semua pekerja berlari turun ke bawah dan melihat ke atas kongsi.  Ternyata perempuan cantik tadi berada di atas bumbung dan terbang turun ke tanah.  Mereka hanya terdiam kaku sambil melihat perempuan itu berjalan ke arah sebatang pokok mati dan terbang menengek di atas tunggul pokok tersebut.

Perempuan itu mengirai giraikan rambutnya yang panjang berjurai sambil ketawa terkekek kekek.."haa..tadi kau ketawakan aku yaa....haa ketawa lah lagi..ketawalah lagi..hehehehehe" katanya sambil merenung ke arah pekerja balak yang terdiam merenungnya dari halaman kongsi....

Sampai sini jer mama ingat...lepas itu tak ingat dah..sorry...hehehe


abang..janganlaa lari...wuaaa...nak ikut..nak ikut
umangaiii gigi kau dokek segalah panjang eer...soram den..laghi..laghi..



Friday, 16 September 2011

MISTERI..DAH MENINGGAL TAPI BOLEH BUAT CALL..?

teknologi dan misteri seiring
Assalamualaikum...kali ini mama nak kongsi dengan korang tentang satu kisah benar yang telah terjadi di awal 2011 yang lalu.  Cerita ini benar benar terjadi di kampung suami mama dan dialami sendiri oleh kenalan yang rapat dengan keluarga suami mama.

Bermula dengan seorang bapa saudara kepada suami mama yang telah sakit tenat telah dibawa berubat di hospital KPJ Seremban.  Arwah mengalami kegagalan injap jantung kerana keempat empat injapnya telah tersumbat dan pihak hospital tidak dapat buat apa apa..

Mama dan suami telah pergi ke hospital berkenaan untuk melawat.  Bukan rezeki untuk bertemunya agaknya.  Abang beliau mengatakan adiknya itu telah diberi ubat tidur akibat tidak tahan sakit pada dadanya.  Jadi kami tidak jadi melawatnya dan terus balik ke rumah.

Pada pukul 4 pagi abang si arwah telefon mengatakan adiknya dalam keadaan kritikal dan meminta suami mama menemaninya.  Pada pukul 5 30 pagi suami mama telefon beritahu bapa saudaranya itu telah meninggal dunia.  Innalillah....

Jenazah arwah telah dibawa balik ke kampung dan dikebumikan di kampung.  Apa yang misteri..?  Ketika suami mama di tanah perkuburan melihat orang sedang mengali kubur dia telah bertemu dengan seorang sahabat kepada arwah.  Suami mama juga mengenali sahabat arwah ini.  

Sahabat ini kelihatan sugul dan mengurut ngurut dada.  Lalu suami mama mendekati beliau..

"Kenapa bang..? tanya suami mama
"Sakit dada abang ni haa...terperanjat nih.."
"Yelah..saya pun..baru jumpa dia baru baru ni, ok jer,  tak sangka dia tak sihat" jawab suami mama lagi
"Abang dapat telefon dari arwah tadi dalam pukul 8.30 pagi. Dia bagi tahu dia dah takda dan suruh abang lawat dia"
"Haa..?" jawab suami mama kehairanan.
"Kau tak percaya...haa nombor dia masih dalam telefon abang ni haa.." sahabat itu menunjukkan telefonnya kepada suami dan suami mama melihat sendiri nombor arwah benar benar tertera telah menelefon beliau pada waktu tersebut.

Macam mana tu yaa..? misteri tak..?


Thursday, 15 September 2011

POP CORN BUAT SENDIRI DI RUMAH

popcorn buatan sendiri....saidah ko jangan jeles...

Cantik tak popcorn mama ni...cewahh.  Apa kata korang buat pulak..senang jerr...

Bahan yang perlu ada

Periuk Vision yang kedap udara @ Periuk Kukus.  Jagung Kering (boleh didapati di Pasaraya @ guna jer jagung makan ayam yang besar besar tu...tapi mama tak pernah cuba, cuma pengalaman dari orang lain) sediakan 1 pkt , Marjerin, Minyak Masak, Garam, Gula

Bahan A


Marjerin                   1 sudu 
Minyak                     1 sudu
Garam                      secubit
Jagung Kering         separas minyak dan marjerin


Cara
  1. Panaskan kedua duanya dalam periuk kedap, jangan di tutup dahulu. Masuk secubit garam.  
  2. Bila marjerin dah cair dan periuk dah panas masukkan jagung separas minyak dan marjerin tadi. Gaul sekejap dan tutup cepat cepat. 
  3. Time ni paling seronok sebab jagung tengah meletop letop.  Korang akan mendengar bunyi POP...tunggu hingga POP nya berhenti.  Cepat cepat angkat dari dapur dan buka tutup.  Keluarkan dari periuk.  Dalam proses ini mungkin ada yang hangus jadi ketepikan lerr..
Bahan B


KARAMEL dia untuk melazatkan popcorn korang..

Marjerin                1 sudu 
Gula                      4 sudu

Masak hingga gula cair dan berbuih.  Cepat cepat gaul dengan popcorn.  Hati hati sebab karamel ni tersangatlah panas.

anak sedara mama excited nak jadi model makan popcorn

Selamat mencuba...




Monday, 12 September 2011

TANAM POKOK DI AKHIRAT..?


Ketika mama menyiapkan artikel ni mata punyalah mengantuk tetapi semangat nak syer tetap kuat.

Pelik ke tanam pokok di akhirat...? Peristiwa Israk Mikraj ada menceritakan tentang pertemuan Nabi Muhammad saw dengan Nabi Ibrahim as.  Baginda telah menegur Nabi Muhammad saw dan menyampaikan salam kepada ummat Nabi Muhammad saw serta menyampaikan pesannya..."Wahai Muhammad ummat mu ummat akhir dan mereka terlalu daif, berdoalah untuk ummatmu"

"Wahai Muhammad sampaikan salamku kepada ummat mu dan beritahulah mereka syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dan tanamannya ialah lima kalimah SUBHANALLAH WALHAMDULILLAH WALAILAH HAILLALLAH  ALLAHUAKHBAR WALA HAULA WALA QUATA ILLA BILLA HIL ALIYYIL AZIM.  Bagi sekali orang yang membaca kalimah itu akan ditanam baginya sepohon pokok dalam syurga"

Jadi apa tunggu lagi..... jom tanam pokok syurga....

KISAH GADIS TERBAKAR TANGANNYA


Semoga kalian sentiasa dirahmati Allah swt.  Sesekali kita bercerita pasal hal hal mensucikan jiwa apa salahnya kan....

Dah lama sebenarnya mama nak tulis kisah ni..tetapi selalu lupa.  Alhamdulillah Allah membenarkan kepala otak mama ni mengingati kembali cerita yang mama dengar di sekolah anak mama tempohari semasa menyambut Maulidur Rasul..punya laa lama dan mama tersangatlah lupa.. Hamba Allah yang dijemput oleh pihak sekolah adalah seorang pakar motivasi yang didatangkan khas dari pahang..maaf terlupa lagi mama akan namanya tetapi ceritanya tetap melekat di hati..terimakasih puan yang berkenaan.

Al kisah...ceritanya berkisar di zaman Nabi Muhammad saw.  Pada suatu hari ketika Nabi sedang berkumpul dengan para sahabat,  tiba tiba beliau didatangi oleh seorang gadis bernama Jariah yang menangis nangis sambil memegang tangannya yang hitam terbakar....

"Wahai Rasulullah ..tolonglah saya, saya tak mampu menahan kesakitan tangan ini.  Sudilah kiranya Rasulullah mendoakan kesembuhan tangan ini supaya pulih seperti sedia kala"

Lalu Nabi saw bertanya kenapa tangannya menjadi begitu.

"Ya Rasulullah malam tadi aku telah bermimpi hari telah kiamat dan aku telah berjalan ke dalam neraka.  Aku melihat ibuku bertelanjang dan dibakar hidup hidup.  Badannya habis terbakar dan hanya ada secebis daging dari badannya yang selamat"  (mama tidak ingat bahagian yang mana).  Lalu ditanyakan kepada ibunya kenapa ibunya dihukum begitu..

"Tempat ini adalah untuk orang yang bakhil ketika di dunia.  Semasa aku hidup aku didatangi oleh seorang miskin yang ingin meminta makanan di rumah kita.  Aku katakan tidak ada sedangkan ketika itu aku menghidangkan keluargaku dengan daging kambing.  Tiba tiba aku teringat di dapur ada ketulan lemak kambing yang tidak aku gunakan lalu aku menyuruhnya untuk menunggu.  Lalu aku berikan kepadanya dan si miskin itu telah membawa balik lemak kambing tadi dengan gembira dan membuat minyak untuk masakan rotinya, menyebabkan rotinya sedap dan lembut.  Dia sangat bersyukur dan mendoakan aku,  inilah kulitku yang terselamat kerana doa beliau."  Tunjuk ibunya kepada kulitnya yang terselamat dari api neraka..hanya sebesar telapak tangan.

"Aku sangat kasihan kepada ibuku lalu aku memberi minum air telaga mu kepada ibu dan Allah amat murka akan aku..tanganku tiba tiba terbakar..tiba tiba aku terjaga dari tidur dan ku lihat tangan ku benar benar terbakar"

Lalu Rasulullah mendoakan gadis itu dan dia sembuh seperti sediakala....

Pengajarannya..rajin rajinlah kita bersedekah kerana sedekah itu menyelamatkan kita dari azab api neraka....


sucikan diri dengan bersedekah...setiap sen adalah tabungan untuk akhirat

tangan di atas adalah lebih baik dari yang di bawah



DOSA LAIN LAIN, KUBUR LAIN LAIN

Assalamualaikum...alhamdulillah kerana Allah masih memanjangkan umur dan membenarkan mama untuk menulis di ruangan ini.  Terima kasih juga kerana sudi membaca penulisan mama yang tak seberapa pandai ini.

Kalau korang rajin cek laa balik tajuk "Mama Ustazah?" bulan ogos lalu.  Perihal orang yang tidak boleh ditegur kesalahannya...

Mama tertarik dengan satu kata kata yang menyentuh hati yang mama hendak kongsikan dengan korang semua...

"walaupun kubur lain lain...siksa neraka juga lain lain..., dosa lain lain....tetapi ingatlah yang menguruskan jenazah kita juga orang lain, orang yang menyembahyangkan kita juga orang lain,  orang yang mengebumikan kita juga orang lain, orang yang bersedih di atas kematian kita juga orang lain"

Jadi janganlah dipandang rendah dan dienteng akan orang lain itu....kerana "LAIN LAIN" itu sebenarnya tersangat penting dan berguna samada ketika hidup atau matinya kita..

Saturday, 10 September 2011

ALMOND LONDON

ku pinjam gambar lagi..hehehe jangan marah haa

Kebelakangan ni mama tengok semasa hari raya kuih ni telah termasuk dalam senarai kuih paling popular selain tart.  Kalau dahulu kuih ni kira budget mewah lerr...mahal lah katakan tetapi sekarang dah ramai pandai buat sendiri.  Eloklah macam tu,  bukan apa kalau membeli mahalnya bukan main.  Dekat tempat mama sebiji kuih ni mereka charge sampai 70 sen sebiji.

Tips untuk mengelakkan kita rasa modal dia mahal,  awal awallah kumpulkan bahan membuatnya terutama kacang almond,  boleh disimpan di dalam peti ais dan tahan bertahun tahun.  Bukan apa,  memang melalui pengalaman sendiri almond yang mama beli di Thailand masa 2009 masih cantik dan sedap rasanya. Kalau korang nak tahu Thailand tempat paling best untuk beli almond dengan gajus, besar besar dan pastinya..murah gila.

Sebelum ramadan kita boleh beli sedikit sedikit bahan lain seperti coklat masakan (mama suka coklat masakan berperisa Tesco...sedap), tepung dan perasa perasa lain yang tahan lama. Jadi bila tiba nak "membaking" takdalah terasa sangat nak keluar modal banyak.

Bahan

Almond                   1/2 kg panggang dalam oven..salutkan sedikit marjerin
Butter                     250 gram
Gula Castor           1/2 cawan
Kuning Telor          1 biji
Vanila                     1 sudu kecil
Tepung Jagung      3/4 cawan
Tepung Beras         2 sudu besar
Tepung Gandum    300 grm  (lebih kurang 1 1/2 cawan)
Baking Powder      1 sudu teh

Cara
  1. Pukul butter dan gula hingga kembang, masuk telor dan esen gaul rata
  2. Masuk semua jenis tepung kecuali tepung gandum dan gaul rata
  3. Masuk tepung gandum sedikit demi sedikit hingga menjadi doh
  4. Ambil sejemput, isi almond dan bulat atau lonjongkan...bakar suhu 200 darjah celcius selama 20 minit
  5. Sejukkan dan salut dengan coklat, isi dalam paper cup dan tabur almond cincang di atasnya






TART GEBU

tart gebu ku...sekali ngup penuh dalam mulut..

Banyak betul tart kat dunia ni kan....macam macam versi dan macam macam rasa.  Biarlah.. janji sedap dan boleh ditelan oleh anak tekak.  Kita kena hormati setiap resepi yang dipersembahkan.  Mai lah cuba resepi mama pulak....

Bahan


Butter                     1 buku (250 grm)
Gula Castor           1 cawan
Tepung                   3 cawan 
Tepung Jagung      3/4 cawan
Susu Tepung          1/2 cawan
Tepung Kastard     1/4 cawan  (option..tak isi pun boleh)
Kuning Telor          1 biji


Cara

  1. Pukul butter dan gula hingga kembang, masuk kuning telor kacau sebati
  2. Masuk semua jenis tepung, gaul guna hujung jari dan doh cantik tak melekat di tangan. Jika kurang tepung tambah sedikit supaya mudah untuk canai
  3. Terap dan isi jam nenas
  4. Bakar suhu 160 darjah celcius selama 20 minit

Jam Nenas

Nenas parut           3 cawan
Gula                      1 cawan
Esen Vanila           1 sudu
Kayu Manis           1 batang kecil
Gula Batu              1 sudu besar

Masak semuanya hingga pekat dan likat,  boleh digentel atau dibulat bulatkan.

POPIA SIRA LADA

popia sira pedas mama

Proses sama jer macam kita buat popia sira gula,  cuma bezanya kali ini kita sira dengan lada untuk sensasi pedas pulak..cuba laa

Bahan sira


Cili kisar                                         2 sudu besar
Bawang Putih kisar                        1 sudu besar
Cili Sos                                           2 sudu besar
Cuka                                               1 sudu kecil
Gula                                               7 sudu besar 
Garam


Cara

  1. Tumis semua bahan kecuali gula, cuka dan sos,  bila dah wangi masuk gula, cuka dan sos, masak hingga benar benar pekat dan berbuih.
  2. Masukkan popia tadi dan gaul rata hingga tak melekat antara satu sama lain.
  3. Sejukkan dan simpan dalam bekas kedap udara


POPIA SIRA GULA

popia sira gula buatan mama

Kuih  ni bukan sahaja sedap rasanya malah mudah untuk dibuat.  Cuma leceh masa proses nak mengulung sahaja..

Bahan

Kulit Popia                      1 pkt
Lidi sate                          1 batang
Bancuhan Tepung dengan air
untuk gam kulit popia (buat pekat dan mudah untuk proses melekatkan kulit popia)
Gula Halus                       secukupnya


Cara

  1. Ambil sehelai kulit popia,  letakkan lidi di pangkalnya dan gulung perlahan lahan hingga tinggal seinci sapu gam tepung dan selesaikan gulungan.
  2. Selesaikan proses di atas hingga habis dan gunting ikut suka.
  3. Goreng hingga kuning keemasan, angkat dan tos atas towel
  4. Setelah sejuk sira dengan gula halus..siap


KUIH GUNTING ATAU MABAL

Kuih tradisi yang masih kekal hingga ke hari ini.  Kat rumah mama kuih ni adalah wajib ada disamping tart nenas yang manis...
kuih gunting masa raya 2011...mak mama panggil kuih mabal

Bahan


Tepung Gandum                             1 kg
Ikan Bilis                                        1 cawan
Bawang Putih                                 6 ulas
Bawang Besar                                1 biji
Jintan Manis                                  2 sudu besar
Kari                                                1 sudu besar
Tepung Ubi                                    1 cawan
Marjerin                                         1/2 cawan
Minyak Panas                                1/2 cawan
Daun kari                                      1/2 cawan cincang halus
Serbuk cili                                       1 sudu besar (cili blendar pun boleh)
Garam dan perasa
Air secukupnya


Cara


Campur semua bahan dan uli hingga menjadi doh karipap.  Potong atau gunting ikut suka kamu.  Goreng hingga kuning keperangan.  Toskan atas towel kering untuk serap minyak dan simpan dalam bekas kedap udara.  Selamat mencuba

Thursday, 8 September 2011

SELAWAT SHIFA/SELAWAT PENYEMBUHAN

Ya Allah, rahmatilah dan sejahterakanlah ke atas Penghulu kami Nabi Muhammad saw , yang menjadi ubat serta pemulih kepada hati hati manusia dan menjadi penyegar serta penyihat kepada tubuh badan dan menjadi cahaya serta penerang kepada penglihatan manusia. (ucapan keberkatan dan salam kami) ke atas ahli keluarga dan sahabatnya sekalian.


Ajarkan kepada anak cucu kita akan selawat ini..banyak betul fadilatnya untuk kesejahteraan kesihatan kita.  Insyaallah.

Kenang kenangan dari Ateh mama yang kini menetap di Mesir..rindu betul mama dengan dia..

SALAM BERSALAMAN





Bulan Syawal adalah bulan yang kita aktif bersalaman antara ummah...bukan sahaja mengeratkan siratulrahim malah sentuhan begitu mencairkan hati hati yang beku.  Kalau tak bermaafan seikhlas hati...ermmm kena cek balik puasa kita....mungkin puasa perut jer kot...

Bersalaman mengeratkan ukhwah, menyatukan ummah dan boleh juga mengundang dosa sebab kita bersalaman dengan lelaki yang bukan muhrim dengan kita.  Zaman moden sekarang...kita semakin alpha akan hukum Allah bila bersentuhan dengan lelaki bukan muhrim.  Bukan tak sengaja tetapi secara sengaja..ini akan mengundang dosa di sisi Allah....paling mengecewakan pemimpin kita juga lupa dan buat buat lupa,  mereka juga seronok bersalaman dengan wanita yang tidak halal bagi mereka.  Tidak ada contoh yang baik dan benar..walaupun dipandang enteng tetap dosa juga.  Ada pula pihak yang tidak bertanggungjawab membantu sama untuk menyemarakkan aktiviti bersalaman antara lelaki dan perempuan tanpa batasan...terbukti melalui karikatur di dada akhbar yang menimbulkan kemarahan ummat islam yang sedar akan batas dan hukum Allah..

apakah niat si kartunis ini..? menghinakah atau cuba menyedarkan kita akan sikap kita  yang semakin lupa akan  larangan Allah swt..

Al kisah....ada ler sorang cucu sedara datang rumah,  bukanlah anak kepada abang atau kakak kandung mama tetapi anak cucu kepada sepupu mama, tetapi masih saudara jugalah..kan nenek dia sepupu dengan mama,  kongsi satu datuk dan nenek....

Bapa kepada tiga orang anak dan seorang tentera ini rupanya tak puas hati dengan mama sejak dari kampung lagi sebab tidak mahu bersalaman lagi dengan dia.  Bukan apa..time jahil dulu mama salam jer semua orang yang nak bersalam dengan mama,  cuma semenjak dah sedar diri mama belajar untuk mengelakkan diri dari bersalaman dengan lelaki bukan muhrim dengan mama...walaupun kadang kadang terr...bukan apa tak nak jatuhkan air muka pun ada juga...lemah betul mama ni..insyaallah tetap ingin memperbaiki diri..semoga Allah sentiasa membantu.

mama anti syiah...sepatutnya pemimpin kita yang sunni bersikap sebegini..menjadi teladan..barulah  kaum lelaki yang mengaku islam menyedari akan batas mereka...

Macam macam laa dia tanya..akhirnya faham laa dia...kalau korang nak kenal muhrim korang..meh kongsi list yang mama susun kat bawah ni...

MUHRIM SEORANG WANITA ISLAM

  1. Bapa Kandung atau Bapa Tiri dan keturunan ke atas..contohnya Datuk atau Tok Nyang
  2. Bapa Mertuanya
  3. Bapa Saudara...iaitu adik beradik kepada Bapa dan Ibunya
  4. Adik Beradik lelakinya
  5. Anak lelakinya
  6. Anak Tirinya...anak kepada suaminya
  7. Anak Lelaki Susuannya
  8. Anak Saudara...iaitu anak dari abang dan kakak kandungnya
  9. Anak kepada saudara susuannya
  10. Cucu cucu lelaki dan ke bawah dari anak anak kandungnya
Itu lah yang mama tahu dan fahami..diharap memberi manafaat kepada semua.  




OPEN HOUSE RUMAH TOK MAT

Assalamualaikum....

Minggu ni kenyang betul laaa,  lepas makan, makan, lepas tu makan dan makan....mana taknya,  open house sana sini,  masa raya ke 5 tah kenapa hubby rajin la pulak bawa kita orang sekeluarga pergi open house rumah Menteri Besar NS, Tok Mat kat Rantau.  Mama kan suka makan, pantang di pelawe...

Kalau nak pergi rumah dia kat Kg Kancung Rantau,  dinasihatkan jangan bawa kenderaan hingga ke kawasan kampung untuk mengelakkan traffik jam.  Jadi kami parking kereta kat pekan rantau dan naik bas yang telah disediakan oleh pihak Tok Mat.

suasana dalam bas...memang tengah lapar ni...nak pi serang sekejap lagi

kat belakang rumah Tok Mat...orang kampung bertungkus lumus memasak

haa kau....berpusu pusu nak bersalaman dengan pasangan VIP kat depan umah dia

seawal 8 pagi dan berakhir 4 petang..Tok Mat dan Isteri tetap setia menanti dan  bersalaman mesra dengan tetamu...senyum jer 24 jam..caya lah Tok Mat

Isteri Tok Mat yang pakai selendang putih tu...lelaki yang pakai baju purple tu menantu dia rasanya...perempuan pakai selendang purple tu anak dia..baru kahwin tahun lepas

anak kecil pun tak ketinggalan nak bersalaman...anak kecil mama kata...Tok Mat cubit pipi Amin...tangan dia lembut jer..pastu sejuk jer..kata dia lerr..

hikhikhik...

kenyang bebeno le tu...termenung
Itu jer gambar yang boleh mama syer kat sini,  time makan takda ambil gambar sebab sedap sangat makan sampai lupa nak bergambar.  Tetapi makanan dia boleh tahan,  ada Nasi Beriani, layan dengan rendang daging, rendang rusa, dalca, ayam goreng, sate, cendol, aiskrim, air gas macam macam rasa...banyak betul stall dia..tak terlayan mama...kenyang gila..santak...hehehe...terima kasih Tok Mat....