Wednesday 3 August 2011

TELOR MASIN

telor masin buat sendiri

Apa..! sebijik lapan puluh sen..cehh..mahal gila nih...tak bleh jadi.  Nak tak nak kena buat sendiri juga supaya save budget..hehehe..biasalah kepala otak mama ni nak jimat ajer..maklum lee tak kerja..Telor itik pun mahal juga kan..sebijik jer dah lima ke enam puluh sen..apa kata kita buat guna telor ayam...alah lebih kurang jer rasa dia cuma beza tektur jerr..telor itik kenyal kat putih dia tetapi telor ayam sedikit lembut tapi boleh tahan juga sedapnya.  Jom merajin rajinkan diri membuat telor ayam masin.  Orang kata elok guna telor ayam warna putih..ish payah nak cari kat Malaysia ni...kita guna telor ayam biasa jerlah...

Bahan

Telor ayam                    10 biji
Garam                           10 genggam  (1 biji 1 genggam garam)
Air                                  1 liter


Cara

  1. Mula mula basuh telor ayam tu yaa...al maklumlah taik ngan hama sentiasa menemaninya.
  2. Masak garam dengan air sampailah garam tu larut.  Kemudian masukkan garam sedikit sedikit sehingga garam tak boleh larut lagi..maknanya air tu dah cukupo masin.  Pastu sejukkan.
  3. Susun telor dalam bekas,  isi air garam tadi.  
  4. Jangan makan dulu,  kita peram sampai 2 ke 3 minggu.
  5. Pastu barulah test sebiji..rebuslah dan rasa cukup masin ke tidak.  Kalau kurang masin kita peram dalam seminggu lagi.  Kalau dah cukup rasa yang kita suka,  keluarkan dari bekas sebab untuk mengelakkan telor itu bertambah masin dan tak boleh nak makan.
  6. Mama simpan telor dalam rendaman air biasa untuk mengekalkan kelembapan dan simpan dalam peti sejuk untuk lebih tahan lama.






No comments:

Post a Comment