Sunday 8 July 2012

SULTAN PILIHAN

Assalamualaikum wbkt..

Kalau diberi pilihan siapa mama nak pilih sebagai Sultan Idola kesayangan rakyat..tentu tanpa fikir panjang mama nak pilih Sultan Kelantan..patut dijadikan ikon kepada semua Sultan atau pemimpin pemimpin kat Negara ni..

Kecoh satu Malaysia pasal Uncle Seeker..tapi memang tak patut kita menyiarkan tentang aib seseorang..Allah swt tak suka..tapi ada juga Ulama yang membenarkan bila terjadi seorang pemimpin yang tidak layak untuk memimpin..wallahualam.

Bila terjadi begini..mama teringat pasal Prebet Adam yang mengamuk pada tahun 1987.  Pada awal 90 an abang kandung mama ketika itu menjadi warden penjara pudu, pernah bercerita tentang Prebet Adam yang dipenjarakan di Penjara Pudu.  Dia adalaa cerita serba sedikit pasal Prebet Adam..orangnya tak banyak cakap dan tak banyak songeh.  Mama tanya lagi betul kerr..dia tak betul..abang mama hanya senyum dan mengatakan sesuatu yang samar samar..kira macam taknak cerita..

Cuma benarnya..Prebet Adam agak tertekan ketika dia mengamuk itu..Amukkannya kerana kecewa dengan kematian adik kesayangan dipukul dikepala oleh seorang Sultan dan Sultan itu tidak diambil tindakan oleh mana mana pihak..ketika itu kekebalan Raja Raja masih ada.  Adiknya itu caddy golf Sultan, dia dipukul dikepalanya dengan kayu golf gara gara mentertawakan Sultan yang tidak dapat masukkan bola ke dalam lubang yang jaraknya hanya sejengkal.

Di atas peristiwa itu Tun Mahathir ketika itu menjadi Perdana Menteri telah membatalkan Kekebalan Raja Raja Malaysia pada tahun 1994...mama sangat kagum dengan tindakan Tun Mahathir..

Tetapi mama tak berapa nak setuju dengan perkataan "Raja adil Raja disembah, Raja zalim Raja disanggah"..hanya Allah swt sahaja yang patut kita Sembah..bukan manusia.  Kena tukar perkataan itu..ada apa apa cadangan..?






1 comment:

  1. Suami kakcik kata 'hanya Tun Mahathir je yang berani mengajar raja2 ni...'!

    ReplyDelete