Sunday 29 July 2012

PEDULILAH DENGAN ROHINGYA

Assalamualaikum wbkt..

Menyesal rasanya apabila mengenangkan "peel" mama sebelum ini apabila dihampiri oleh orang orang Rohingya.  Mereka terdiri dari kanak kanak, wanita atau lelaki yang datang meminta sedekah walau keadaan sihat walafiat.

Sebenarnya mama tak tahu rupa rupanya pendatang haram seperti mereka tidak berhak untuk mendapat sebarang pendidikan, pekerjaan dan sebagainya yang mesti dan perlu untuk meneruskan kehidupan.  Ini semua adalah gara gara undang undang kafir laknatullah (PBB) sebab mereka dah awal awal merancang untuk menjadikan orang islam bermula dari yang lemah untuk melarikan diri dari tanah tumpah mereka sendiri..akibat dari pemerintahan yang tidak adil dan kejam... lepas itu mereka buat tidak nampak dan memang disengajakan..

Namun mereka sangat kuat dari segi mental.  Walau tertindas mereka tetap meneruskan kehidupan walau dengan apa cara sekalipun.  Mama pasti ramai yang tidak tahu tentang kehidupan sebenar mangsa pelarian Rohingya.. sebab itulah ramai dikalangan kita memandang rendah dengan mereka dan tidak menghiraukan akan kewujudan mereka..

Meluat pulak bila tengok orang Myanmar kebanyakannya budha kat sini yang berlambak lambak, senang lenang buat duit dan berhibur dengan tenang...  Orang Rohingya yang berada di sini nak cari sesuap nasipun payah apalagi saudara mara mereka yang masih berada di Myanmar.. diseksa dan dibunuh dengan kejam gara gara mengamalkan cara hidup islam..

Agak agak ada tak idea Pak Menteri untuk mengunakan saluran diplomatik antarabangsa untuk menegur dan menekan Rejim Burma supaya menghentikan tindakan mereka yang sangat kejam dan tidak berperikemanusiaan ke atas puak etnik yang lemah ini..




No comments:

Post a Comment