Monday 23 July 2012

BUDAYA MOREH PENYERI TERAWIH

Assalamualaikum wbkt..



Bagi yang tidak tahu apa itu moreh..ia sebenarnya adalah jamuan yang dihidangkan kepada jemaah surau atau masjid selepas usai solat terawih di bulan Ramadan.  Time tu perut kembali lapar sebab berbuka tadi hanya menyentuh air bergelas gelas sampai takkala rukuk terasa air dalam perut ber "glup..glup"..hehehe..ade ker perkataan tu..hah lantak lah..bagi yang mengalami akan memahami.. bagi yang tak tahu cuba try test makan sejemput lepas tu minum air satu jug.. pasti akan mengalami air ber "glup..glup"..tapi tidak digalakkan..sebenarnya tak bagus untuk kesihatan dan menganggu ibadah solat kita..

gambar hiasan
Sebenarnya amalan moreh adalah suatu tadisi yang harus diteruskan sampai bila bila.  Sambil makan jemaah akan beramah mesra untuk mengeratkan siratulrahim sesama mereka.  Cuma masa di kampung dahulu mama tak tahu pula jamuan selepas solat terawih tu dipanggil moreh...mama pun lupa tah apa nama gelarannya...yang pasti setiap rumah akan membawa sedulang makanan untuk dihidangkan kepada jemaah yang kelaparan.  Lapar beb..mana taknya, bermula solat isyak sampai habis terawih, jam menunjukkan pukul 11 malam.  Awat lambat..? sebab kami buat 21 rakaat.. ker 23 rakaat..lupa..tapi banyak weh..nasib baik budak budak..bila penat kami main kejar kejar kat keliling surau walaupun suana gelap..jadi jerr..

Hubby mama kata..kat tempat kami solat terawih ada sedikit kejadian aneh.. Katanya takkala Imam memperdengarkan bacaan solat,  telinga hubby diganggu oleh satu bunyi.."srettt..srett..", bunyi ape..?..bunyi bungkusan plastik yang berisi makanan sedang dibuka oleh seseorang.. Hehe..kantoi tak kusyuk.  Tetapi telinga tajam macam hubby mama memang sukar menepis bunyi bunyi sumbang kat keliling yang hanya suara imam kedengaran..bila timbul satu bunyi lain tentu pelikkan..Hubby kata selepas solat dia berpaling ke arah saf belakang..dia tengok semua budak budak ada dengan wajah selamba..

Rupanya bukan hubby jer, jiran mama juga mengiyakan.  Anak anak ini pergi membuka bekalan makanan dan memakannya bersama rakan rakan yang lain takkala orang dewasa sedang solat terawih.. bila selesai merasa makanan mereka akan kembali masuk saf belakang yang disediakan untuk mereka.

Adehlaa..anak anak..tetapi takda mereka tak best pulak..biarlaa.  InsyaAllah..kebiasaan rajin pergi terawih walau niat nak moreh di zaman kanak kanak akan berubah takkala menginjak baligh...kita doakan sahaja..





No comments:

Post a Comment