Tuesday 4 September 2012

PERIHAL LALAT DALAM HADIS

Assalamualaikum wbkt..

Pantang makanan kena hinggap dengan lalat..sesedap rasa jer kau orang buang makanan itu dalam tong sampah..  Belum kira lagi bila dah ada telor..lagi tiada maaf bagimu..kecepuk..buang lagi..


Terjadinya begitu sebab emak ayah kita yang lebih dahulu makan asam garam telah buat begitu juga..  Mungkin juga kerana tidak tahu atau paling berat tidak menerima hadis sahih berkaitan lalat.. pasti kita sendiri tahu apa hukumnya tidak percaya pada hadis..


Melalui hadis di atas dapatlah kita fahami,  jika di hinggap jerr tidaklah bahaya,  tetapi jika terjatuh sebelah sayapnya..cepat cepat kita celop semua badannya ke dalam makanan atau minuman kita.  Jadi kalau terjumpa lalat di dalam makanan..tak perlulaa kita risau sebab racunnya telah diberi penawar..makanlaa dengan yakin.. 

Khabarnya..telor lalat juga sangat berfaedah apabila ia bertukar menjadi larva..ia mampu membunuh bakteria dan membina sel sel di dalam badan manusia.. geli pula nak tunggu dia jadi maggot kan.. buang jerlaa bahagian yang ada telor tu..pastu panaskan balik makanan tu..jadi selamat dan yakin kita makan makanan tu..


1 comment:

  1. salam....

    huhu dah lama tau sal hadis ni...cuma x sure hadis sahih or daif...

    anyway maybe sbb org ramai dah setkan dlm kepala yg bila mknn tu lalat hinggap je so tercemar...

    ReplyDelete