Wednesday 11 January 2012

JEM RAMBUTAN

rambutan oh rambutan
Mama baru balik dari kampung Kuala Pilah.  Fuhhh...buah rambutan di sepanjang jalan masak ranum dan ada yang sekah..(patah sendiri) sebab buah terlampau banyak dan berat.  Begitu juga dengan rumah mertua mama,  tak termakan dah..mana taknya bila ada saingan yang lebih memberangsangkan seperti manggis, langsat, dukung...kesian limau mandarin tahun ni..hehehe..tak pandang.

Bila dah terlampau banyak makan..alamat batuk.  Jadi adalah lebih baik kopek dulu buah tu dah basuh dulu baru makan sebab kat buah diapun ada getah yang mengatalkan tekak.  Bagi penghidap diabetis tahap gula dalam darah tentu naik mendadak..al maklumlah tak beringat ketika makan...nasib baik buah ni bermusim..kalau sepanjang tahun tentu ramai yang mati sebab diabetis tahap gaban..

Kadang kadang kesian gak dengan buah ini sebab bila dah kehitaman jawabnya dalam tong sampah lah dia.  Membazir kan..apa kata kita buat jam rambutan..sedap tau dan boleh simpan lama dan dapat kita  nikmati walaupun di luar musim rambutan.

Cuba try test resepi mama ni..InsyaAllah jadi

Bahan

Rambutan          lagi banyak lagi bagus
Gula                    Ikut manis yang kita suka..
Jem campuran  1 botol  (option jer..takda pun takpa)


Cara
  1. Rebus rambutan sampai lembik dan isinya mudah diasingkan dari biji
  2. Sila guna sarung tangan plastik ketika melakukan pengasingan biji..ramas ramas dan buang biji dia
  3. Blander isi rambutan sampai halus dan masuk di dalam periuk
  4. Masuk gula dan rasa gulanya..gula sebenarnya tak banyak guna sangat sebab rambutan dah manis
  5. Kalau suka masuk Jem Campuran siap sedia dipasaran tu...mama guna sebab konon konon ada sumber awet kat jem tu..dan menaikkan aroma wangi dan sedap.  Tak nak guna pun takpa..
  6. Kacau selalu sampai kering air dia..adalah digalakkan alas periuk dengan tudung periuk ketika proses mengeringkan air..takut berkerak di dasar periuk..
  7. Dah kering..sejukkan dan simpan di dalam bekas kedap..penuhkan peti ais anda dengan jem untuk bekalan sepanjang tahun 2012-2013..hehehe..

proses merebus dan mengasing biji rambutan

biji telah dibuang..blander dan masuk gula..masak sampai kering

rupa jem rambutan mama..cantik tak..?








No comments:

Post a Comment