Saturday 21 January 2012

FARAH LEE..bertuah kau ALLY ISKANDAR

Haahhh..malasnyeeee...penatnyeee..tapi ada idea laa pulak.  

Lepas tengok gambar kahwin si Ally Iskandar dengan sicantik manis Farah Lee..mama melompat pi blog KunfayakuN milik sicantik manis ini.  Saja saja nak tahu pasal gadis yang telah merelakan dirinya direbut hatinya oleh insan yang beruntung yang bernama Ally Iskandar...

Sebelum itu Tahniah laa Ally yerr..akhirnya kahwin juga ko dengan insan yang benar benar sesuwaii..ini gambar kahwin meka..

semoga berkekalan hingga ke akhir hayat


Apapun mama terkesima bila baca blog milik isteri Ally ini.  Bukan sebarangan remaja...walau hidup dikelilingi dengan kefasikan,  kesedaran yang lahir dari dalam diri menjadikan dia insan yang punya jatidiri...mama really respect you dear..

Jom baca petikan blog dia..nak lebih lebih buka sendiri yerr...

"Fara, ko nak kahwin eh?".
"Awat lak? Tibo-tibo hang tanya camtu?".
"Haha.. Takde.. Ko tiba-tiba berubah. Mesti ko nak kahwin ni.".
"Awat? kena tunggu nak kahwin ke baru nak berubah? Ape daaa..".

      

Terima Kasih TUHAN, masih diberikan umur dan waktu untuk aku lebih mengenali ISLAM

 

"Da start pakai tudung?? Hahahaha.. Kenapa tak tunggu Hari Merdeka je??". Gelak panjang pulak mama ni, ingat nak sayu-sayu ke anak dia nak berubah ni. "Yelaaaa.. Orang cakap betollah. Tapi tudung tak banyak. Ada tudung hitam je. huuu..". "Alhamdulillahhh.. Berkat doa mama siang malam.", ketika itu jelas terpancar di mata mama aku sinar kegembiraan (walaupun time tu tengah Skype nampak kabur-kabur je.hehe..). Ustaz Trimizi ada cakap, berlipat kali gandalah pahala seorang anak yang menggembirakan hati ibu bapanya lebih-lebih lagi dalam bulan Ramadhan. Alhamdulillah. Aku dipilih Allah untuk menjadi salah seorang daripada golongan itu.


******************************

29 August 2010 [19 Ramadhan 1431]

     Harini kena pergi Kursus Intensif Perubatan Islam Level 1 Part 2 (aku memang suka hadiri majlis ilmu sebab bagi aku, dari situlah aku dapat cari kunci untuk buka hati aku yang keras ketong (keras gila dalam loghat Terengganu) ni), so pakai tudung la, hormati majlis orang kata kan. "Lawa jugak aku pakai tudung.", sengih aku perasan sorang-sorang. "Nak terus pakai ke tak eh? Alaa.. Nanti2 la. Aku dah beli clip rambut bunga-bunga tu, subang pun dah beli untuk raya nanti. Kalau pakai tudung takkan nak buang je? Tak hot la nanti raya kat embassy. Pastu seluar2 pendek tu semua. Ada lagi yang baru beli, tak pakai pun lagi. Membazir tu amalan syaitan (fasih pulak cakap pasal agama time ni).", keluh hati hitamku.

     So habis je kursus tu aku dengan Yayok (bukan nama sebenar. haha..) menaiki subway pulang ke Incheon, rumah kami. Memang subway ni jadi transport utama student-student Malaysia di South Korea ni, keadaan aku harini pun sama jela dengan hari-hari yang lain cuma yang berbeza, aku pada harini berhijab. Sebelum ini pernah beberapa kali aku menaiki subway berhijab tapi aku rasa sangat malu sebab Koreans semua akan tengok aku pelik. Astaghfirullah hal azim. Tapi apa yang peliknya harini, aku tak rasa malu malah aku merasa bangga. Bangga kerana hijablah yang dapat membezakan aku, seorang Muslim dengan non-Muslims (dah la mata aku pun sepet macam korean-korean tu semua). Aku rasa lebih direspect orang sekeliling yang memandang, bukan lagi rasa malu. 

     Tapi hati hitamku masih mencari alasan,"Nak pakai tudung ke?? Tapi nanti dah tak leh dah la nak berfashion-fashion. Pastu nanti dah tak boleh dah la nak jadi model macam Kate Moss. Aku ni pun solat tak jaga, baik aku jaga solat dulu pastu baru pakai tudung. Sayang la nak buang baju-baju lama tu. Bla tu bla ni bla bla..". Tapi Alhamdulillah masih ada lagi warna putih dalam hatiku yang berkata, "Fara, tu semua perkara dunia. Perkara dunia semakin dikejar semakin jauh sebaliknya perkara akhirat semakin dikejar semakin dekat. Nak tunggu sampai bila lagi?? Kalau ajal kau malam ni jugak?? Nak mati katak??Nauzubillah Fara.". 

 

 "But you prefer the worldly life. While the hereafter is better and more enduring"

[87:16~17]

 

     Kunfayakun. Tiba-tiba hati keras ketongku ini sebak (bukan senang beb aku nak touching-touching camni. Hilang macho aku). Aku pejamkan mata, aku tarik nafas panjang-panjang dan hembus. Bersaksikan bulan dan bintang Ramadhan, aku nekad dalam hati untuk mula berhijab dan mendalami Islam dengan lebih mendalam. Aku suarakan hasrat aku pada Yayok, gembiranya rakanku itu sampai hampir menitiskan air mata katanya. Aku sampai di rumahku, terus call mama then, aku cari balik buku-buku agama yang aku bawa before fly dulu (selepas 2 tahun lebih aku membelinya). Aku solat sunat, menitis air mata (lagi sekali hilang macho aku) kesyukuranku kepada Ilahi.. Terima Kasih Allah. Kau Maha Bekuasa.

******************************

 

Alhamdulillah, tahun ini adalah tahun pertama dimana aku tidak mensia-siakan 10 malam terakhir Ramadhan. Aku tekankan, bukan mudah untuk sesuatu perubahan. You fight to hold on and you fight to let go. And I found that change is not easy. I'm struggling to change everything I did before, the way I enjoyed my life, those clothes, those friends I hang out with and so many more. Sometimes Aku rasa jealous tengok my friends enjoying their life like I used to live before (I know I shouldn't feel that way) but it just came across my mind. And also rasa menyesal, "kenapa aku berubah kearah ini?'". But when those thoughts came, I motivate myself. I should thank God because he chose me, aku tak patut rasa menyesal, I should thank Him !!

 

Now aku rasa lagi dekat dengan Dia and also my family and friends. Aku tahu iman aku masih tidak kuat. Aku sangat takut suatu hari nanti, aku kembali semula kepada lifestyle aku sebelum ini. Aku berharap agar Allah sentiasa bagi aku petunjuk dan hidayah dan kuatkan hati aku hadapi dugaan macam tu. At the same time, aku sendiri kena cari hidayah itu and ubah hidup aku sikit demi sikit. InsyaAllah.. Aku juga perlukan sokongan keluarga dan rakan-rakan kenalan. Alhamdulillah so far, sokongan kenalan-kenalan especially di Facebook lah yang memberi aku kekuatan.

 

Ayuh bersama-sama kita berubah kearah kebaikan jom! ^^


ه

My Photo
A Caliph of Allah. An ummah of Rasullullah. A Da'ie. A Mechanical Engineering Malaysian student, South Korea ♥


No comments:

Post a Comment