Friday 9 November 2012

PETUA CILI PADI KISAR TAHAN LAMA

Assalamualaikum wbkt..

Wah..sekarang ni cili padi kembali naik harga..baru bulan lepas mama beli cili padi sekadar RM 7.90 sekilogram jer,  semalam mama nak beli..pegh..naik sehingga RM 12.90 sekilogram..nak tak nak beli juga sebab stock paste cili padi kat umah dah habis..tu laa padan muka..bila masa murah tak nak beli banyak banyak..

Betul..boleh tahan berbulan bulan tetapi ada caranya.. Cili padi tu kita kena kisar seperti biasa, lepas tu campur dengan garam dan masak atas api perlahan.  Adalah lebih baik ketika di atas dapur tu kita alas periuk yang kita isi dengan paste cili padi tadi dengan tudung periuk, supaya cili tadi tidak membuak ketika mengelegak dan bau menyengat cili padi dapat dikurangkan..

Sukatan 1 cawan cili padi kisar
            1 sudu besar garam

Biarkan mendidih di dalam periuk.  Jangan kacau.  Nanti dia akan kering sendiri, tetapi harus sentiasa jaga supaya cili tidak hangit.  Pastikan jangan letak garam di dalam lauk yang kita masak, rasa dahulu, kurang garam baru tambah sebab kita dah letak garam dalam cili padi tadi..

Isi dalam bekas plastik atau kaca, simpan di dalam peti sejuk belah bawah..tak perlu tempat beku..

Teknik yang sama kita boleh guna untuk kunyit hidup.  Kepada sesiapa yang suka membuat gulai lemak cili padi..bagus untuk menyediakan paste sebegini,  selain memudahkan kita memasak, kita ada banyak masa untuk keluarga terutama kepada ibu ibu yang berkerja..

Sukatan 1 cawan kunyit kisar
            1 sudu garam

Teknik sama macam kita buat paste cili padi tadi..

Opss..cili kering pun boleh..masa nak buat paste memanglah leceh..tapi memudahkan kita sepanjang tahun...jadi pastikan hari cuti anda berbaloi..bukan selalu..satu hari jerr..jadikan projek keluarga pun boleh..kalau nak lagi berbaloi...nantikan harga runtuh di mana mana pasaraya besar yang membuat reduce price..atau pasar malam di mana mereka suka jual longgok longgok..





No comments:

Post a Comment