Tuesday 8 July 2014

ISTERI BUKAN MALAIKAT

Assalamualaikum wbkt..

Heheh..tetiba jer teringin nak berbicara serius.  Lama sungguh mama tak membebel kat sini.. masa yang terluang ni memberi ruang kepada mama untuk menaip apa yang selama ini bermain main di fikiran mama.

Seringkali kita dipesan.., untuk memelihara rumahtangga hingga ke hujung nyawa, apa yang penting kena saling faham memahami, saling bertolak ansur, menerima kekurangan dan kelebihan pasangan dan banyak bersabar dengan pasangan kita..

Tapi yang selalu beria ia nak pelihara rumahtangga hingga ke hujung nyawa adalah para isteri.  Sebab takut kena cerai, takut jadi janda, takut kena kata orang, takut mula hidup baru dan bla bla bla... segalanya menakutkan..

Jadi setiap tindak tanduk yang suami lakukan kepadanya, diterima dengan sabar dan adakalanya penuh dendam... 

Saling memahami... berapa keratlaa yang faham isteri mereka.  Fahami isteri bukan setakat bila tiba bendera merah jerr..tapi hati budinya, kesukaannya, kebenciannya, size bajunya luar dalam dan macam macam lagi.. Bab ini selalunya isteri yang ambil tahu tentang mengenal suaminya..segalanya dikaji supaya setiap tindak tanduk seboleh tidak, tidak akan membuat suami marah dan berkecil hati kepadanya..

Begitu juga dengan sikap bertolak ansur,  selalunya para isteri yang banyak mengalah dengan karenah suami yang sangat ego dan pentingkan diri.  Dia saja yang betul.  Bila para isteri buka mulut sikit, mereka kata melawan. Tetapi ada juga para isteri yang jenis outgoing, outspoken tidak sanggup ditindas sebegini.  Mereka akan melawan balik dengan kata kata,  kadang kadang dengan benda yang terbang melayang, lagi hebat tangan dia kat pipi suami...

Bila dah beranak pinak, tak semua para isteri dapat kembali bentuk tubuh yang asal. Itupun menjadi modal para suami untuk menghina kekurangan isteri yang dah berhempas pulas mengandung, melahirkan, menjaga anak dan diri dia juga.  Selalunya surirumah sepenuh masa yang seringkali lupa dan mengabaikan penampilan diri.  Al maklumlaa, bila duduk rumah baju tak sempat nak kering peluh,  ada jer kerjanya.  Lebih lagi kalau ada anak kecil.. 24 jam kerja kerja kerja... bukan merungut..tapi hakikat yang perlu seorang suami fikirkan akan kedudukan isteri mereka.

Lagi sakit jiwa kalau suami perli perli dengan perkataan yang menyakitkan.  Kalau nak sangat bini lawa macam cik ta... apa kata beli set Rania Gold kerr.. set Rania Diamond ker.. seminggu 3 kali hantar bini  pi gym.. tak pun teman bini tu pi jogging keliling taman kasi pecah semua lemak kat badan mereka.. ini tak... Belanja pun cukup makan jerr.. isteri yang perihatin tak kan memberatkan suami dengan benda benda yang tak boleh kenyangkan perut anak anak. Nak ajak senaman, balik kerja macam ikan tak jumpa air.. mengeletek keletihan... apa lagi nak ke gym...yuran dia.. mak aiii... sudah tentu duit rokok lebih penting dari hantar isteri ke gym... paling sakit hati...ada duit untuk belanja awek terlarang atau kawan kawan..

Perghh... segalanya kena bersabar..banyak banyak bersabar.  Memang susah nak jumpa, sapa nak mengaku..itu sudah membuka aib sendiri dekat orang lain.. Biarlah si suami memaki hamun sesuka hati, perkataan perkataan yang tak sepatutnya menjadi nyanyian suami dan santapan isteri...     

Bodoh la awak ni, bangang la awak ni, barua, sial, celaka, bengap, tak guna dan seangkatan dengannya menjadi lagu merdu yang mendayu dayu...  si isteri mendengarnya dengan sayu dan sendu.. air mata peneman diri... sabar sungguh kan..

Si suami terlupa segala yang baik dari isteri.  Itulah insan yang satu ketika dahulu tak sabar sabar dia nak pinang, nak kahwin dan nak pegang sampai tak lekang.  Dahulu si isteri tersandung batu, batulah yang salah, batulah yang bodoh.  Sekarang..kalau isteri tersandung batu, isterilah yang paling bangang in the world.. 

Ingatlah wahai para suami,  lepas akad nikah..isteri halal dipegang dan disentuh tapi maki hamun adalah perkara yang dilarang hingga mati..

Belum lagi perihal mengungkit,  mentang mentang bagi makan pakai..suka suka hati jer mengeluarkan kata ... orang penat kerja dia makan jer tahu, mengangkang jer kat rumah.. pergh... bisa

Beruntunglaa dia kalau dapat isteri yang baik dan penyabar.  Hanya berserah kepada Allah swt jerr...

Malanglaa dia kalau dapat isteri yang ikut hawa nafsu cam dia.. silap hari bulan makan nasi kangkang, jadi vangang...

Ingatlah juga kamu itu kalau dipanjangkan umur, akan jadi tua bangka.  Tak pun kalau di beri pembalasan kat dunia, sakit tak boleh bangun ketika masih muda..siapa nak jaga...kalau bukan isteri yang sabar dan setia.. jadi hargailah isteri dengan bicara yang berhemah yerr..



  






No comments:

Post a Comment