Monday 18 March 2013

CARA CUCI DAN MASAK PURE MARIN COLLAGEN

Assalamualaikum wbkt..

Ramai kengkawan mama komen PMC mereka masih berbau kuat terutama yang warna purple tu walaupun dicuci seperti yang diarahkan oleh pembekal mereka.. 

Mama pun rasa macam itu juga.  Tetapi untuk mengurangkan bau dan rasa yang kurang enak, adalah lebih baik dicampurkan dengan sanquick atau Nata De Coco..Insya Allah rasa pelik itu akan hilang.  Tetapi mama masih boleh tahan dengan rasa dan bau pelik itu, caranya.. mama tahan nafas dan sulam dengan air masak selepas menelan PMC..heheh..

Sibuk jer dia orang nak tahu macam mana hasil rebusan PMC mama ni haa.  Mama pun bagi laa, lepas itu mereka kata..eh..takda bau laa..bau pandan laa..tawar laa..

Lepas itu sibuk tanya..macam mana kau buat haa..?

Lalu mama pun bagi ler cara dia..

  1. Cuci PMC dengan air paip sebanyak 6 kali, gonyok gonyok sikit supaya bau sotong itu pergi.. Ada pula bagi tip..lumur dengan limau dahulu..macam kita cuci ikan..Insya Allah bau dia akan berkurangan..
  2. Lepas itu masukkan PMC 100 grm ke dalam besen yang agak agak sebesar pemeluk kita, isi air hingga penuh dan biarkan terendam selama 6 jam..
  3. Toskan air dia, sediakan air masak sejuk sebanyak 2.5 liter.  Masukkan kesemuanya ke dalam periuk dan  masak guna api sederhana..
  4. Untuk mempercepatkan proses masak dia, gunting kecil kecil dan jangan lupa letak daun pandan sebanyak 5 helai ketika merebus PMC..
  5. Kacau selalu..jangan tinggalkan..selama 15 ke 20 minit..PMC akan cair.  Jangan tunggu sampai mengelegak sebab suhu yang terlalu tinggi akan merosakkan khasiat dia..
  6. Tapis jely dia dan simpan di dalam peti ais.  Tahan sebulan jika mengamalkan 3 sudu pagi dan 3 sudu petang..
  7. Sisa PMC jangan dibuang..boleh buat masker muka..buat setiap hari pun takpa..lepas bermasker..muka cekang lain macam..berkilat kilat..bagi yang tiada masalah kulit seperti jerawat, kedut atau kekusaman akan mendapat hasil yang cepat dan optimum..bagi yang bermasalah kena sabar sedikit..kira macam mama laa..kena sabar..sebab kita di dalam proses merawat..bukan magic untuk mendapat hasil yang tiba tiba..yer tak..cewah..pujuk diri gak nih..heheh
Lagi satu..bagi yang ada masalah kulit seperti psoriosis atau excema, pastikan apa yang kita tidak boleh makan..seafood ker..daging ker..ayam ker..kalau tak berpantang..sukar untuk PMC bekerja di dalam sistem badan kita..orang kata payah nak sembuh..






2 comments:

  1. huhu nak try la camni...ade 2 kilo PMC kat umah yg x masak2 lagi...

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Fatiha..fuyoo..banyak nyerr..boleh buat ulam atau buat kerabu kalau dah banyak gitu..

    ReplyDelete