Monday 12 December 2016

ISTILAH MAIN BACA TAPI TAK TAHU MAKNA

Assalamualaikum wbkt..

Sering kali kita terjumpa istilah saw, swt, as, ra pada penghujung nama Allah dan nama tokoh tokoh di dalam islam.  Kita sering baca dan kebanyakan tidak ambil peduli.  

Pernah tak kita ambil tahu akan makna singkatan istilah tersebut..?. Kadang kadang ada yang "tersyasyul" sebut Allah swt sebagai Allah Sallallahuwataala yang sebenarnya Subhanallahuwataala..

Jadi kita kena peduli supaya setiap kata kata kita adalah ilmu bukan omong kosong semata ... dan paling tak best dapat dosa kering jerr..


Ada beberapa istilah yang umum digunakan :

1.  ra : Radhiallahu anhu / anha / anhum

“Semoga Allah Reda kepadanya (laki-laki / perempuan / mereka) “

Ini digunakan jika kita menyebut nama sahabat Nabi Shallallahu’alaihi wasallam sebagai penghormatan dan pujian kita kepada mereka kerana Allah pun memuji mereka :


2. Rahimahullahu


“Semoga Allah Mengasihinya”


Ini digunakan jika kita menyebut nama orang-orang yang dengan ilmunya menegakkan dan membela kalimatullah, membela Islam dan Sunnah.

3. Almarhum 


"Allah Mengasihi Mereka"

Istilah ini umum kepada semua masyarakat kita dan maksudnya itu tidak ada yang tahu memastikan apakah orang yang meninggal ini pasti mendapatkan “rahiim” Allah atau tidak.


3. Hafidzahullah



“Semoga Allah Menjaganya”

Ini digunakan jika kita menyebut nama orang-orang yang dengan ilmunya menegakkan dan membela kalimatullah, membela Islam dan Sunnah dan sampai sekarang mereka masih hidup



4. as : Alaihi salam

"damai padanya"


Selalu digunakan untuk para para Malaikat, Nabi dan Rasul terdahulu 


5. saw : Sallallahu Alaihi Wasallam



"semoga Allah memberi selawat dan salam kepadanya"

Disunnahkan untuk menyebutnya selepas menyebut nama Baginda saw


6. swt : Subhanallah Wa Taala



"Allah Maha Suci dan Maha Tinggi"


7.Naudzubillahi Mindzalik



"Moga dilindungi Allah"

Seringkali diucapkan moga Allah melindungi kita dari sebarang bahaya atau bencana seperti mana peristiwa yang menimpa orang lain..



8. Wallahu A'lam

"Hanya Allah yang Tahu"

Hanya Allah sahaja yang tahu akan kebenaran tiap tiap sesuatu



9. Jazakumullah Khairan Khatsiran

"Semoga Allah membalas kamu dengan kebaikan yang banyak"

Atau Jazakallah Khairan sahaja. Seringkali diucapkan untuk mengucapkan terima kasih kepada orang yang berbudi kepada kita..ia juga adalah satu doa..ucapan ini lebih baik dari perkataan terima kasih..



Harap dapat memberi manfaat. Saya pun masih berlajar..terkurang harap maafkan..jika ada lebih ilmu harap berkongsi..jazakallah khairan..







No comments:

Post a Comment