Monday 23 July 2012

BAZAAR RAMADAN YANG BEST DAN YANG TAK BEST

Assalamualaikum wbkt..


Apa yang bestnya Baazar Ramadan erk..?

Tradisi Bazaar Ramadan awal awalnya dahulu hanyalah sebuah tempat peniaga menjual juadah untuk berbuka puasa.  Sebut jer nak makan apa..pusing keliling..InsyaAllah jumpa apa yang dihajat.  Laa ni.. Bazaar Ramadan dah semakin advance.. dah terbahagi dua.. Ada Bazaar sekadar menjual juadah berbuka.. dan terkini "sejak dua tiga tahun yang lalu".. Bazaar Ramadan telah diperkenalkan sebagai tempat untuk kita mendapatkan baju raya, kasut raya, kuih raya, lampu raya dan segala gala yang kita perlukan untuk menyambut hari raya dengan harga yang berpatutan..pastikan kepala agong jangan dilupa..kalau tidak hanya hanya melenguhkan kepala lutut dan paling tidak hanya dapat cuci mata..yer ker..?


Itu jerlah yang mama nampak best..tetapi yang tak bestnya..


Lelaki perempuan bersesak sesak memilih barang tanpa kira muhrim ke tidak..


Tempat gadis manis menjaja rupa dan berpakaian menjolok mata


Tempat lelaki mengumpat dan mengorat


Tempat pakwe makwe berkepit mesra.. tak segan kat orang ramai..


Ada pulak karaoke.. malam malam ibadah diserikan dengan lagu lagu tak keruan.. rasanya lagi berseri kalau dijemput kumpulan kumpulan Qasidah yang semakin ramai kat Malaysia ni.. sambil sambil shopping.. kedengaran lagu lagu marhaban seperti "Ya Hannan Ya Mannan", "Solahtullah" dan banyak lagi yang cachy...teringat kat Allah swt dan Rasulullah... ada juga faedahnya..

Tapi mama rancang nak pergi juga ke sana sebab baju melayunya murah murah..hubby dengan anak bujang mama masih belum ada lagi baju melayu baru..





No comments:

Post a Comment