Sunday 4 December 2011

NASI SEJUK..BUANG JER KERR

Selalunya nasi sejuk kita pandang enteng jer kan.  Main buang buang jer..orang tua tua kata kalau kita buang buang nasi dia akan menangis.."yer ker.? entah.."  Tetapi jika kita fikir macam mana susahnya petani nak menanam, nak menuai dan bla bla bla...apalagi kita yang keluar duit untuk membelinya tentu kita akan lebih menghargai.  Allah juga tak suka kita membazir sebab orang yang suka membazir ni sahabat syaitan...

Masa kat kampung dahulu sepupu mama jadi tukang masak kat rumah orang kahwin.  Bila kenduri dah habis kerak nasi beriani ngan nasi putih dia bawa balik jemur sampai kering.  Mama ingatkan nak kasi ayam makan..rupanya kerak nasi tadi digoreng hingga garing...hulala..rasa enang enang laa pulak...lebih lebih lagi kerak nasi beriani..secukup rasa..yummy...

Lain kali jangan dibuang nasi dan keraknya...sebab boleh diubah menjadi makanan lain pulak....mama terjumpa di dalam satu blog hamba Allah ini....ermm sangat praktikal..mari kita try sama sama..

nasi sejuk kita letak atas kertas @ dulang..lepastu jemur sampai betul betul kering.  Bila dah kering kita boleh simpan dalam bekas kedap udara atau terus goreng.  Nanti dia akan kembang macam enang enang..

boleh makan macam gitu jerr..alaa macam kudapan lain sambil tengok tv boleh kunyah kunyah sama anak anak.  kalau nak syok lagi gaul ngan kelapa parut..jangan lupa letak gula dan sedikit garam..kira macam kita makan emping beras tu..


No comments:

Post a Comment